PARP: szkolenia EFS popularne w sektorze MSP
2007-07-30 12:49
Popularność tematyki szkoleń w projektach dla DP i MSP. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Akademia PARP: szkolenia w 2009 roku
Spośród wszystkich pracodawców 79% uważa, że ich pracownicy podczas szkoleń zdobyli dużo potrzebnej i cennej wiedzy, a ponad 90% samych uczestników szkoleń uważa, że tematyka szkolenia była adekwatna do ich potrzeb zawodowych.Wg badań ponad połowa (54%) firm uczestniczących w szkoleniach nie skierowałaby swoich pracowników na szkolenie, gdyby musiała finansować je w całości z własnych środków. Szczególne znaczenie dofinansowanie z EFS ma dla firm mikro i małych, bowiem aż 59% firm mikro nie skorzystałoby ze szkolenia pełnopłatnego, zaś spośród firm małych - 57%.
Wartość wsparcia, które trafiło do przedsiębiorstw, oszacowano na ok. 857 mln zł. (wartość ta obejmuje dofinansowanie kosztów zarządzania projektami oraz kosztów bezpośrednich szkoleń). Średnia wartość wsparcia przypadającego na jedną dużą firmę osiąga poziom 38,4 tys. zł., natomiast na firmę z sektora MSP kształtuje się na poziomie ok. 4,4 tys. zł.
Dofinansowane z EFS szkolenia były silnym impulsem dla firm mikro do skierowania na szkolenie swoich pracowników. Wśród firm mikro biorących udział w szkoleniach jest 41% firm, które nie korzystały z innych szkoleń przynajmniej od 2005 r. Dla porównania - z innych szkoleń nie korzystało też wcześniej 20% firm małych, 13% firm średnich i 6% firm dużych.
Przy podejmowaniu decyzji o udziale firm w szkoleniu pierwszoplanowe były kryteria merytoryczne, związane z tematyką szkolenia i jej przydatnością dla firmy. Wśród motywów takiej decyzji przedsiębiorcy wymieniają najczęściej potrzebę rozwoju kwalifikacji zawodowych i różnorodnych kompetencji pracowników (51,5% firm). Na znaczenie szkolenia dla rozwoju firmy wskazuje 28% przedsiębiorców. Analogicznie, przy wyborze konkretnego szkolenia najważniejsze dla firm okazało się dobre dopasowanie tematyki do potrzeb firmy (61%) oraz znaczenie tematyki dla strategii rozwoju firmy (47%).
Kwestia lokalizacji szkolenia jest istotnym kryterium uwzględnianym przez przedsiębiorstwa przy wyborze oferty szkoleniowej. Wśród firm kryterium to – zdefiniowane jako „dogodne miejsce i termin” – znalazło się na trzecim miejscu, wskazane przez co czwartą firmę. Postawy przedsiębiorców wobec kwestii, czy dostawca szkolenia powinien mieć siedzibę w pobliżu swojego klienta, są dosyć zróżnicowane, ale przeważa opinia, że powinien być blisko. Bliskość siedziby firmy szkoleniowej jest w większym lub mniejszym stopniu istotna dla 59% przedsiębiorców – potencjalnych klientów.
Wśród prawie 700 realizowanych projektów, oferujących dofinansowane szkolenia ogromną większość (prawie 90%) stanowią właśnie szkolenia jedno lub kilkudniowe. W ogromnej większości są to szkolenia z ogólnej wiedzy, 6 projektów oferuje szkolenia specjalistyczne. Pozostałe ok.10% projektów to studia podyplomowe.
W całym zbiorze projektów do najpopularniejszych kategorii tematycznych szkoleń należą: organizacja i zarządzanie, szkolenia zawodowe, organizacja i techniki sprzedaży, zarządzanie zasobami ludzkimi, umiejętności interpersonalne. Najmniej popularne tematy szkoleń to: prawo pracy i ubezpieczenia społeczne, podatki i prawo podatkowe, rachunkowość. Struktura tematyczna oferowanych szkoleń wskazuje na nieco bardziej pro - rozwojowy profil szkoleń dofinansowanych z EFS, niż wśród szkoleń, z których korzystały wcześniej MSP na rynku komercyjnym. Ze szkoleń w dziedzinie zarządzanie zasobami ludzkimi szkoliło się 22% badanych pracowników, umiejętności interpersonalne (19%), zarządzanie (13%), IT (11%). Stosunkowo niewielu pracowników uczestniczyło w szkoleniach zorientowanych na bardziej bieżące potrzeby firm: w szkoleniach w zakresie księgowości – 6%, BHP – 5%.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl