Product placement po polsku
2007-08-02 11:13
Jakie marki pojawiają się w polskich serialach najczęściej? W czerwcu były to m.in. TVN24, Seat, Nutella, VW i Audi. W ekspozycji brandów przoduje TVN. Firma Pentagon Research przeprowadziła badanie seriali w czterech głównych stacjach telewizyjnych pod kątem ekspozycji produktów, marek i logotypów.
Przeczytaj także: Product placement a idea placement
Najwięcej ekspozycji zanotowano w serialach emitowanych w telewizji TVN (773). Łączny czas ponad 2,7 tys. sekund ekspozycji w tej stacji wyceniono na 2,8 mln zł. Następne są TVP2 (396 ekspozycji, 1,3 mln zł), Polsat (322, 1,4 mln zł) oraz TVP1 (210, 635 tys. zł).Łączną wartość czasu poświęconego produktom w serialach w czerwcu w stacjach TVP1, TVP2, Polsat i TVN (około 7 tys. sekund) oszacowano na 6,1 mln złotych.
Najbardziej efektywnie reprezentowane były marki samochodowe, produkty żywnościowe oraz media. Spośród marek istniejących na rynku najczęściej eksponowane były TVN24, Seat, Nutella, VW, Audi, BP, Ford, BMW, Suzuki i Nokia.
Przedstawiciele Pentagon Research podkreślają, że w serialach telewizji publicznej niektóre logotypy były świadomie zasłaniane, choć nie zawsze konsekwentnie (Adidas, Mercedes).
W badaniu pod uwage wzięto zarówno produkty z wyeksponowanym logotypem jak i te zasłonięte. Jak podkreślają autorzy badania dotyczyło ono nie tylko produktów istniejących na rynku, lecz także wykreowanych na potrzeby seriali, ale które potencjalnie mogłyby zaistnieć także w rzeczywistości.
Przeczytaj także:
Product placement po polsku
oprac. : Mediarun.pl
Więcej na ten temat:
marki, product placement, reklama telewizyjna, reklamy telewizyjne, reklama w telewizji