Centra handlowe w Polsce I-VI 2007
2007-08-09 00:06
Przeczytaj także: Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023
Do końca roku 2007 w ośmiu największych aglomeracjach miejskich w Polsce ukończonych zostanie jeszcze blisko 125,500 m2. Najbardziej znaczące zapowiadane otwarcia w 3-4kw 2007 roku to Galeria Bałtycka w Gdańsku (39,000 m2) oraz Auchan Rumia (35,000 m2). Retail Research Forum szacuje, że w 2008 powstanie dodatkowe 441,300 m2 brutto nowoczesnej wynajmowanej powierzchni handlowej. Najwięcej nowej powierzchni w okresie 3 kwartał 2007 - 4 kwartał 2008 przybędzie w Krakowie (105,500 m2), Trójmieście (105,500 m2) i Poznaniu (95,000 m2), a najmniej w Łodzi (5,000 m2).
Współczynnik pustostanów w centrach handlowych w największych aglomeracjach miejskich Polski pozostaje na stabilnym niskim poziomie (średnio 1.35 proc.). Najwyższy wskaźnik pustostanów zanotowany został w 2kw. 2007 w Warszawie (2.95 proc.) a najmniej powierzchni nie wynajętej odnotowano w Szczecinie (0.25 proc.).
Popyt na nowoczesne powierzchnie handlowe pozostaje na stabilnym, wysokim poziomie koncentrując się wokół centrów handlowych zlokalizowanych w śródmieściach miast. W chwili obecnej w centrach handlowych ośmiu największych aglomeracji miejskich funkcjonują 8,374 sklepy, punkty usługowe i gastronomiczne. Największa ilość sklepów w centrach handlowych ulokowana jest w Warszawie (2,634) oraz konurbacji Śląskiej (1,390), stosunkowo małą ilość odnotowano w Szczecinie (315).
Struktura branżowa sklepów w centrach handlowych wykazuje podobieństwa w większości ośrodków miejskich w Polsce, jednak zwracającym uwagę jest fakt dużej konkurencji w sektorze "moda". Fakt ten jest szczególnie charakterystyczny dla rynków handlowych Warszawy, konurbacji Śląskiej oraz Poznania i Krakowa. Natomiast niewielka ilość krajowych i międzynarodowych detalistów operuje w Polsce w sektorach "dla matki i dziecka", "odzież i akcesoria skórzane" oraz "sprzęt sportowy" (szczególnie w Szczecinie, Trójmieście oraz Łodzi).
fot. mat. prasowe
Ilość sklepów w centrach handlowych.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl