Motywowanie pracowników: narzędzia i metody
2007-08-29 11:21
Przeczytaj także: Co motywuje Polaków do lepszej pracy?
W najszerszych pakietach opieka zawiera dodatkowo rehabilitację w razie wypadków, wizyty domowe, opiekę stomatologiczną, możliwość konsultacji przez wysokokwalifikowanych specjalistów, prawo do korzystania z usług zespołu wyjazdowego (pomoc w nagłych przypadkach), hospitalizację, pakiet międzynarodowych ubezpieczeń medycznych, wszelkie badania diagnostyczne, szeroką paletę szczepień czy transport medyczny na terenie Polski.
Jeśli pracownik korzysta wyłącznie z usług należących do jego pakietu, nie dopłaca ani złotówki. Na zabiegi nie należące do jego abonamentu ma jednak na ogół zniżki. Za dodatkową opłatą można opieką objąć również członków rodziny pracownika.
Firma wykupując abonament może znacznie ograniczyć absencję chorobową (dzięki akcjom profilaktycznym, szczepieniom, badaniom kontrolnym). Spada też liczba wyłudzonych ("lewych") zwolnień lekarskich. Najprostsze pakiety opieki medycznej dla pracowników, można wykupić już za kilkadziesiąt złotych miesięcznie od osoby.
Na popularność prywatnej opieki medycznej korzystnie wpłynęły zmiany przepisów podatkowych, które od początku 2007 roku pozwalają przedsiębiorcom zaliczyć koszty opieki zdrowotnej do kosztów uzyskania przychodów.
Szkolenia
Szkolenia, mające na celu poszerzanie kwalifikacji pracowników, pełnią w przedsiębiorstwach dwie podstawowe funkcje. Pierwsza wynika wprost z potrzeb firmy i obejmuje na ogół specjalistyczne szkolenie pracowników związane z pracą na określonym stanowisku czy obsługi określonego urządzenia.
Druga funkcja szkoleń wynika już z firmowej strategii motywowania i wspierania pracowników w ich rozwoju. W tym przypadku program szkoleń jest nierozerwalnie zintegrowany ze strategią rozwoju przedsiębiorstwa, stanowiąc wypadkową potrzeb przedsiębiorstwa oraz predyspozycji i możliwości pracowników. W tym przypadku zachodzi interakcja - firma bada kwalifikacje i kompetencje pracowników, proponując im szkolenia i stanowiska pozwalające na maksymalne wykorzystanie ich potencjału. Zakres i tematyka szkoleń w tym przypadku wynikają z indywidualnych możliwości i cech pracownika potencjalnie przydatnych w rozwoju przedsiębiorstwa.
Decydując się na wsparcie systemu płac systemem osobistego rozwoju pracowników, firma musi też zbudować strategię personalną ukierunkowaną na pełne wykorzystanie indywidualnego potencjału pracowników.
Właściwa strategia szkoleniowa może stać się jednym z poważniejszych elementów przewagi konkurencyjnej nad innymi przedsiębiorstwami.
Okazywanie uznania
Z pozoru banalnym, ale w przypadku niektórych pracowników bardzo skutecznym, narzędziem motywowania pracowników jest publiczne wyrażenie uznania dla ich pracy oraz publiczna pochwała. Oczywiście metoda ta powinna występować łącznie z innymi środkami, nie ograniczając się do przysłowiowego "uścisku dłoni szefa" jako nagrody za ciężką i wydajną pracę. Narzędzie to występujące w karykaturalnej postaci w minionym systemie społeczno-gospodarczym jako tzw "przodownicy pracy" eksponowani w gazetkach ściennych wraca z powrotem do przedsiębiorstw, szczególnie tych o rodowodzie dalekowschodnim (z kapitałem japońskim czy koreańskim).
Przeczytaj także:
Skuteczna motywacja pracowników - wskazówki
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
motywacja, motywowanie pracowników, motywowanie pracownika, satysfakcja z pracy