Motywowanie pracowników: narzędzia i metody
2007-08-29 11:21
Przeczytaj także: Co motywuje Polaków do lepszej pracy?
Zachęta ta wynika z podstawowych potrzeb psychologicznych człowieka - bycia szanowanym czy wyróżnionym w grupie. W przedsiębiorstwach ta forma motywowania pracowników przybiera na przykład postać plebiscytu na Pracownika Miesiąca, wybieranego według określonych kryteriów (niska absencja, wysoka wydajność, wysoka jakość pracy, propozycje racjonalizatorskie). Pracownicy tacy bywają nagradzani artykułem im poświęconym w firmowej gazecie, prawem do noszenia odznaki czy charakterystycznego uniformu. Czasami uznanie bywa również wyrażane wobec rodziny pracownika (współmałżonka, dzieci), polega wówczas - przykładowo - na zaproszeniu rodziny na imprezę integracyjną lub uroczystą kolację do restauracji z udziałem szefów firmy połączoną czasem z publicznym wyróżnieniem pracownika.
Komunikacja wewnętrzna
Prawidłowa komunikacja wewnętrzna, komunikowanie pracownikom celów i sytuacji firmy, może odegrać bardzo ważną rolę w budowaniu pozytywnej relacji pracowników z przedsiębiorstwem. Informowanie pracowników o wydarzeniach wewnątrz firmy, planach rozwoju przedsiębiorstwa służy upodmiotowieniu pracowników. Czują się wtedy poważnie traktowani przez kierownictwo, co pozytywnie wpływa na ich motywację do pracy.
Sport to zdrowie ... i korzyści dla pracodawcy
Zdrowi, wypoczęci i sprawni fizycznie pracownicy to dla przedsiębiorstwa podwójny zysk. Z jednej strony pracownicy tacy wykazują się mniejszą absencją chorobową, z drugiej strony są bardziej wydajni i kreatywni. Karty członkowskie klubów sportowo-rekreacyjnych mogą też być dodatkowym profitem dla pracowników - i to zarówno karty wstępu do prostych salonów fitness czy pływalni jak i karty członkowskie ekskluzywnych klubów sportowych - golfowych, krykietowych, jazdy konnej czy klubów jachtowych.
Niektórzy pracodawcy zajęcia sportowe, szczególnie o charakterze ekstremalnym, stosują również jako narzędzie integrującego załogę. Do wyboru mają szeroką paletę takich zajęć - od rajdów terenowych, spływów kajakowych, po skoki spadochronowe, skoki na bungee, paintball czy wyprawy survivalowe. Nie od dziś wiadomo, że trudy wspólnej wyprawy wyjątkowo silnie integrują grupy ludzi, pozwalają również wykryć naturalne zdolności przywódcze i predyspozycje osób, przydatne w pracy zawodowej.
Tańsze zakupy czyli zniżki, rabaty i bony zakupowe
Bony towarowe są kolejnym narzędziem motywującym pracowników. Najchętniej są wykorzystywane jednak jako dodatkowe świadczenie pozapłacowe tylko w okresach przedświątecznych.
Z bonami towarowymi jako dodatkowym elementem wynagradzania zetknęła się większość pracowników zatrudnionych na etatach. Najczęściej są one stosowane w dużych firmach, zwłaszcza z kapitałem zagranicznym.
Bony towarowe po raz pierwszy na polskim rynku pojawiły się w drugiej połowie lat 90. Zakup przez firmę bonów dla swoich pracowników jest dość prosty. Zamówienia można składać poprzez formularze dostępne na stronach internetowych wydawców bonów. Przy zakupie bonów opłata manipulacyjna wynosi od 10 do 30 zł. Dodatkowo emitenci bonów mogą pobierać od każdej transakcji prowizję.
W części firm, zlokalizowanych zwłaszcza w średnich i dużych miastach popularne są bony towarowe wydawane przez sieci handlowe, przeznaczone do realizacji w placówkach (hipermarketach) należących do owej sieci. Bony takie oferują zarówno duże sieci o zasięgu ogólnopolskim (Tesco, Carrefour, Auchan) jak i lokalne (Społem).
Przeczytaj także:
Skuteczna motywacja pracowników - wskazówki
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
motywacja, motywowanie pracowników, motywowanie pracownika, satysfakcja z pracy