eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeMotywowanie pracowników: narzędzia i metody

Motywowanie pracowników: narzędzia i metody

2007-08-29 11:21

Przeczytaj także: Co motywuje Polaków do lepszej pracy?


Przedsiębiorstwa fundują również swoim pracownikom karty rabatowe, umożliwiające zniżki (nawet kilkunastoprocentowe) na niektóre towary czy usługi, w placówkach należących zarówno do sieci handlowych jak i pojedynczych, lokalnych sklepach.

Dość częstą praktyką jest również oferowanie pracownikom zniżek na korzystanie z usług czy towarów firmy w której są zatrudnieni. I tak na przykład niektóre sieci sklepów odzieżowych oferują swoim pracownikom możliwość zakupów w sklepach sieci z rabatem sięgającym 30 proc., niektóre banki zaś oferują swoim pracownikom kredyty na wysoce preferencyjnych warunkach, o atrakcyjnym oprocentowaniu, znacznie niższym od rynkowego. Innym przykładem mogą być duże firmy państwowe, nadal oferujące swoim pracownikom "branżowe" rabaty - pracownicy PKP mogą za niewielka sumę wykupić karty rabatowe, dające znaczne zniżki przy zakupie biletów kolejowych. Pracownicy operatorów telekomunikacyjnych mogą liczyć na znacznie zniżki w opłatach abonamentowych i połączenia realizowane w sieci pracodawcy.

Lista takich przywilejów jest dość długa, jest to bowiem dość często stosowany w przedsiębiorstwach instrument pozapłacowego wynagradzania pracowników.

Służbowy samochód, służbowy telefon

Najczęściej spotykanym pozapłacowym świadczeniem pracowniczym są służbowy samochód i telefon komórkowy z bardzo wysokim limitem rozmów. Według badań agencji doradztwa personalnego AG Test HR, telefonem komórkowym bez limitu rozmów dysponuje 93 procent prezesów firm, 98 procent regionalnych kierowników sprzedaży, 87 procent kierowników produktu. Na nieograniczone korzystanie ze służbowego samochodu może liczyć 68 prezesów firm, 47 procent regionalnych kierowników sprzedaży, 26 procent kierowników produktu.

Bierzesz co chcesz czyli kafeteria

Maksymalną elastyczność pozapłacowego systemu motywacji zapewnia opracowanie pakietu świadczeń w formie systemu kafeteryjnego. Kafeteryjny system wynagradzania jest z założenia elastyczny, pozwala bowiem pracownikom dokonywać wyboru spośród wielu oferowanych dodatkowych świadczeń w ramach określonego limitu finansowego.

System kafeteryjny pozwala przedsiębiorstwu oszacować popularność poszczególnych świadczeń (a co za tym idzie ich atrakcyjność), skupić się na doskonaleniu najpopularniejszych, przy jednoczesnym kontrolowaniu ich kosztów.

Kafeteryjny system wynagrodzeń jest również korzystny dla pracownika, który może sam wybrać pomiędzy np. samochodem służbowym, telefonem komórkowym, dopłatą do wypoczynku, wyżywienia, dodatkowymi szkoleniami, zajęciami sportowymi czy opieką medyczną.

poprzednia  

1 ... 4 5

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: