E-learning - tania forma szkolenia pracowników?
2007-08-25 10:25
Przeczytaj także: Co czeka firmy szkoleniowe?
Stąd wciąż zbyt małe zainteresowanie szkoleniami wśród tych właśnie firm - najbardziej narażonych na rynkowe turbulencje. Eksperci Akademii PARP zbadali, jak kształtują się koszty szkoleń w Polsce, a także w jaki sposób można je radykalnie zredukować, utrzymując efektywność szkolenia.Badanie rynku MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) wykazuje, że firmy z tego sektora charakteryzują się najniższą w Europie "przeżywalnością". Co druga firma znika z rynku w ciągu pierwszych 3 lat działalności. Jedną z przyczyn jest niewątpliwie brak wystarczających kompetencji, zarówno zarządzających i właścicieli, jak też pracowników tego sektora. Co więc powstrzymuje przedsiębiorców przed dokształcaniem zawodowym?
Przyczyn jest wiele
Na pierwszym miejscu zwykle stawiane są zbyt wysokie koszty szkoleń i ich program, niedostosowany do potrzeb małych i średnich firm. W przypadku szkoleń częściowo refundowanych przez EFS, przedsiębiorcy narzekają na rozbudowaną biurokrację. Kolejną przeszkodą jest brak czasu - w firmie zatrudniającej kilka osób absencja każdego pracownika poważnie utrudnia jej funkcjonowanie.
Jeden z warszawskich pracodawców, zapytany przez specjalistów Akademii PARP, wypowiada się na temat szkoleń: "Jeśli chodzi o moją firmę, to nie szkolimy. Jest problem, bo personel jest mały, a wysyłanie ludzi skomplikowane. Dlatego w naszym przedsiębiorstwie nie praktykujemy szkoleń". Niestety, często wskazywaną przez pracodawców przyczyną bierności jest także brak uświadomionych potrzeb kształcenia kadry pracowniczej.
Wszystkie te czynniki prowadzą do tego, iż 70% pracodawców z sektora MŚP nie posiada rocznego planu szkoleń, co odbija się negatywnie na ich długookresowej konkurencyjności.
Koszty szkoleń w Polsce
Tradycyjne szkolenia prowadzone przez firmy zewnętrzne wiążą się najczęściej z wyjazdem pracownika do innej miejscowości. Większość firm szkoleniowych mieści się w dużych miastach, gdzie w swoich siedzibach lub wynajętych salach organizuje seminaria. Wśród przedsiębiorców popularne są także szkolenia związane z kilkudniowym wyjazdem do ośrodków szkoleniowych o charakterze quasi - integracyjnym. Mniejsze firmy wybierają zwykle jednak tańsze szkolenia otwarte, które gromadzą pracowników z różnych, niepowiązanych ze sobą firm.
oprac. : INTERIA.PL