Wskaźnik Optymizmu VIII 2007
2007-08-29 01:44

© fot. mat. prasowe
W sierpniu polscy konsumenci byli w gorszych nastrojach niż w lipcu. Rejestrowany przez Ipsos Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK spadł o 2 pkt. do 106,40 pkt. Pogorszenie nastrojów objęło zarówno skłonność do zakupów jak i oceny klimatu gospodarczego - podał Ipsos.
Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu VII 2007
Skłonność do zakupów obniżyła się o 3 pkt. do 110,54 pkt. Najbardziej pogorszyły się opinie osób młodszych i jednocześnie pracujących, osób dysponujących przeciętnymi dochodami oraz osób z wykształceniem zawodowym i średnim. Opinie innych grup społecznym na ogół nie zmieniły się. Ostatnie pogorszenie skłonności do zakupów jest raczej niewielkim zaburzeniem w obserwowanej od dłuższego czasu systematycznej poprawie nastrojów.Pogorszyły się również oceny klimatu gospodarczego: w ciągu miesiąca spadek wyniósł 2 pkt. do 100,20 pkt. Wydarzenia związane ze sferą gospodarki i polityki z ostatniego okresu budzą wśród Polaków różne odczucia. Pogorszyły się oceny klimatu gospodarczego wśród osób z wykształceniem zawodowym i średnim, osób posiadających przeciętne dochody oraz mieszkańców małych i średniej wielkości miast. Natomiast wyraźnie poprawiły się oceny osób z wyższym wykształceniem, osób o wysokich dochodach i mieszkańców dużych miast. Może mieć to bezpośredni związek z ostatnimi wydarzeniami w koalicji rządowej i przewidywaniami przyspieszonych wyborów. Dosyć realna perspektywa nowych wyborów mogła spowodować optymistyczne oczekiwania elektoratu partii opozycyjnych wywodzącego się przede wszystkim z opisanych środowisk. Jednocześnie elektorat dotychczasowej koalicji rządowej najwyraźniej nie podziela optymistycznych nadziei, a nawet mógł poczuć się zawiedziony ostatnimi wydarzeniami.
Niezależnie od perspektywy nowych wyborów, Polacy bardzo optymistycznie zapatrują się na przyszłość rynku pracy w Polsce – według 41% bezrobocie będzie spadać. Również obawy związane z niebezpieczeństwem wyższej inflacji należą do rzadkości.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Ostatnie badanie przeprowadzono między 2 - 8 sierpnia 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,1% na poziomie ufności 0,95.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
![Wskaźnik optymizmu XII 2013 [© ra2 studio - Fotolia.com] Wskaźnik optymizmu XII 2013](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Wskaznik-Optymizmu-Konsumentow/Wskaznik-optymizmu-XII-2013-129827-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl