Tydzień 28/2003 (07-13.07.2003)
2003-07-13 19:35
- Pierwszy kwartał tego roku przyniósł stagnację w gospodarce UE i był to najgorszy kwartał od końca 2001 roku. Spadek PKB w Niemczech i w Italii został jednak zrównoważony wzrostem gospodarczym we Francji i Hiszpanii, co zapobiegło wpadnięciu całej Wspólnoty w recesję. W kwietniowym raporcie kwartalnym, Komisja Europejska obniżyła z 1,8% do 1,0% swoją prognozę wzrostu gospodarczego na ten rok.
- Unia Europejska staje przed trybunałem WTO. Trzy kraje: Australia, Brazylia i Tajlandia pozwały ją za niedozwolone subsydiowanie produkcji i eksportu cukru, co doprowadziło do obniżenia ceny na rynkach światowych i zaszkodziło interesom skarżących. W ramach unijnej Wspólnej Polityki Rolnej roczne subsydia eksportowe do cukru to kwota ok. 2,6mld USD, a bezpośrednie dopłaty dla producentów wynoszą ok. 6,7mld USD.
- Nadwyżka centralnego budżetu Federacji Rosyjskiej w ciągu pierwszego półrocza wyniosła 2,56mld USD, czyli 1,3 % PKB. Według planów na ten rok pierwsze półrocze miało się zamknąć deficytem w wysokości 2,05mld USD (ok. 1 % PKB).
- Italia- przewodnicząca obecnie w Unii Europejskiej szuka sposobów na pobudzenie unijnej gospodarki. Proponuje wywołać wzrost gospodarczy przez uruchomienie inwestycji infrastrukturalnych. Mają one być finansowane ze środków uzyskanych ze sprzedaży obligacji wypuszczanych przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Przewiduje on zgromadzenie ok. 70mld euro. Ta koncepcja nie obciąży długiem krajów członkowskich, a będzie przeznaczona na budowę transportowych połączeń transalpejskich i na linie komunikacyjne w "10" krajów kandydujących do Unii.
- Rosyjski gigant naftowy Łukoil osiągnął w pierwszym kwartale nieskonsolidowany zysk netto 18,9mld RUB, co oznacza wzrost o 360% r/r.
- Według niemieckiego Ministerstwa Gospodarki i Pracy w maju zamówienia w przemyśle spadły o 2,2% m/m, w tym zamówienia zagraniczne o 4,8% m/m, a krajowe wzrosły o 0,2%m/m. Licząc rok do roku zamówienia spadły o 5,8%. Szczególnie niepokoi spadek eksportu, który jest od lat motorem wzrostu dla niemieckiej gospodarki.
- Rośnie bezrobocie w Irlandii. Dziś jest to poziom 4,6%, czyli największy od ponad trzech lat.
- Biały Dom sfinansuje pomoc ekspercką przy realizacji programu współpracy między USA i regionalną organizacją GUUAM (należą do niej Azerbejdżan, Gruzja, Mołdawia Ukraina i Uzbekistan). Mają powstać projekty dotyczące wspierania handlu, tworzenia korytarzy transportowych z Azji do Europy. Opracowana zostanie koncepcja regionalnego centrum do walki z terroryzmem i z narkotykami.
- Produkcja przemysłowa w Niemczech spadła w maju o 0,7% w stosunku do kwietnia.
- Stopa bezrobocia w Niemczech spadła w czerwcu do 10,6% z 10,7%, czyli bez pracy pozostawało w czerwcu 4,407 mln osób.
- Według ukraińskiego rządu tempo wzrostu gospodarczego może w tym roku osiągnąć nawet 8%.
- Rosyjskie koncerny naftowe ogłosiły wyniki za pierwszy kwartał: Jukos zarobił "na czysto" 1,27mld USD (w 2002 roku- 462 mln USD), natomiast Łukoil 820 mln USD.
Mikrokomentarz do wydarzeń gospodarczych
Fiat to od dziesięcioleci znakomita marka i wizytówka poziomu włoskiej techniki. Od wielu lat jest symbolem światowego automobilizmu. Dzisiaj Fiat przeżywa kłopoty, chyba największe w swojej ponad wiekowej historii.
Ostatnio spotkał go kolejny afront. Agencja Moody's obniżyła rating zadłużenia Fiata do poziomu tzw. obligacji śmieciowych, czyli najbardziej ryzykownych papierów dłużnych. Nie przyniosły spodziewanych efektów przeprowadzone zmiany kadrowe, cięcia zatrudnienia, zamykanie zakładów i sprzedaże firm. Według Moody's maleją szanse na uzyskanie planowanego zysku operacyjnego w przyszłym roku, a nie należy też zapominać, że w ciągu najbliższych trzech kwartałów Fiat ma spłacić kredyty warte ok. 10,9mld euro!
Kierownictwo koncernu zachowuje urzędowy optymizm, podpierając się pozytywną opinią wystawioną przez centra finansowe i wierzycielskie banki, swojej przedstawionej niedawno koncepcji działania. Lecz eksperci tracą wiarę, bo jest to już trzeci, kolejny w ciągu dwóch lat plan restrukturyzacyjny, o niewielkich szansach powodzenia. W ramach najnowszych planów ma być zamkniętych jeszcze 12 fabryk i zwolnionych ok. 12 tys. pracowników. Większość redukcji ma dotyczyć producenta ciężarówek Iveco oraz fabryki części samochodowych i maszyn rolniczych. Trudno też powiedzieć, w jakim stopniu te redukcje będą dotyczyć fabryk Fiata w Polsce.
Także w ocenie ekspertów w obecnej sytuacji na rynkach światowych maleję szanse zainteresowania się amerykańskiego koncernu General Motors zakupem samochodowej części Fiata (GM ma opcje odkupienia części udziałów w Fiacie począwszy od 2004 roku).
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy