Firmy i nowe technologie: niedoceniane Web 2.0
2007-09-10 11:11
Większość europejskich firm i instytucji nie inwestuje w technologie oparte na standardzie Web 2.0, ponieważ kadra zarządzająca nie rozumie, na czym polegają płynące z nich korzyści biznesowe - wynika z sondażu przeprowadzonego przez firmę BEA Systems.
Przeczytaj także: Polska gospodarka cyfrowa: ile jest warta?
W wyniku sondażu przeprowadzonego przez firmę BEA Systems na próbie 321 respondentów w siedmiu krajach europejskich odkryto, że większość firm i instytucji (57 procent) potrzebuje więcej informacji o tym, jakie korzyści biznesowe można odnieść z wdrożenia takich technologii jak Web 2.0. Inne przyczyny, dla których nie zdecydowano się na przyjęcie Web 2.0 to obawy o sposób zarządzania treścią (23 procent) oraz o bezpieczeństwo sieci (20 procent).Z sondażu przeprowadzonego od maja do czerwca 2007 r. wynika również, że główną przyczyną, dla której przedsiębiorstwa i instytucje wdrażają technologie oparte na założeniach Web 2.0, to usprawnienie kontaktów z klientami (41 procent respondentów). Inne argumenty przemawiające za przyjęciem założeń Web 2.0 to usprawnienie komunikacji między pracownikami (31 procent respondentów) oraz możliwość łatwiejszego kontaktu z partnerami i dostawcami (28 procent respondentów).
Respondenci twierdzą również, że do korzystania z Web 2.0 zachęcają ich głównie usługi internetowe (38 procent respondentów), umożliwiające łączenie systemów i automatyzację procesów biznesowych oraz służące jako katalizator dla architektury SOA. Jak podkreślają specjaliści z BEA Systems interesującym wnioskiem płynącym z sondażu jest to, że popyt na aplikacje hybrydowe (witryna lub aplikacja łącząca treści z więcej niż jednego źródła) może się potroić z obecnego poziomu 6 procent firm i instytucji do 18 procent już w ciągu najbliższych 18 miesięcy.
Ponadto istnieją pewne różnice między poszczególnymi krajami. Najsłabsze zrozumienie korzyści biznesowych niesionych przez nowe technologie wykazują dyrektorzy firm w krajach nordyckich: 83 procent firm norweskich oraz 69 procent szwedzkich przyznaje, że nie rozumie, na czym polega wartość Web 2.0. Tymczasem Francja i Niemcy mają większe obawy co do bezpieczeństwa danych w technologii Web 2.0 (odpowiednio 33 procent i 32 procent respondentów, podczas gdy średnia europejska wynosi 21 procent).
Aplikacje hybrydowe cieszą się największym zainteresowaniem w Niemczech, gdzie 34 procent firm i instytucji zamierza je wdrożyć w ciągu najbliższych 12 miesięcy, oraz we Francji (25 procent, w porównaniu ze średnią europejską wynoszącą 18 procent). Najmniejsze zainteresowanie aplikacjami hybrydowymi w ciągu najbliższych 12 miesięcy odnotowano w krajach nordyckich: Szwecja (16 procent) i Norwegia (12 procent).
Przeczytaj także:
Cyfryzacja Polski: w obecnym tempie bez szans na sukces
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
Web 2.0, standard Web 2.0, nowe technologie, inwestycje w technologie informatyczne