Przetargi elektroniczne: rodzaje i sposób działania
2007-10-02 13:06
Prawo zamówień publicznych daje możliwości wykorzystania procedur przetargowych bazujących na rozwiązaniach informatycznych i teleinformatycznych. Elektroniczne narzędzia przetargowe w porównaniu do tradycyjnych metod przeprowadzania zamówień publicznych wykazują szereg niezaprzeczalnych zalet i oferują liczne korzyści - zarówno dla zamawiających jak i oferentów. Dla zamawiających najistotniejszą zaletą takich metod obsługiwania zamówienia publicznego są korzyści ekonomiczne.
Przeczytaj także: Wyniki Xtrade po III kwartałach
Przetargi elektroniczne umożliwiają bowiem - poprzez nawiązanie bezpośredniej rywalizacji oferentów - znaczną redukcję cen ofert. Zastosowanie przetargów elektronicznych skraca znacznie proces wyboru dostawcy.Z punktu widzenia oferentów, istotna jest oszczędność czasu oraz automatyzacja procesu budowania i składania oferty, pozwalająca zmniejszyć koszty sporządzenia oferty. Automatyzacja procesu składania ofert oraz błyskawiczny kontakt z oferentami skraca również czas negocjacji kontraktu. Korzystanie z e-przetargów ogranicza też częściowo papierową dokumentację tworzoną przy okazji realizacji zamówienia publicznego. Wzięcie udziału w przetargu nie wymaga opuszczania własnego biura, wystarczy mieć komputer i łącze internetowe. Wszelkie dane łącznie z dokumentacją przetargową są przekazywane elektronicznie. Dostawcy zyskują też dostęp do nowych, dużych nabywców, w związku z czym obniżają się koszty ich pozyskania, więc i koszty marketingu.
Dostawcy i nabywcy nie ponoszą wydatków związanych z tworzeniem i utrzymywaniem własnej infrastruktury informatycznej, wystarczy łącze do Intenetu i przeglądarka.
System e-przetargów zapewnia szczególną przejrzystość procedur. Licytujący podczas aukcji dostawcy nie wiedzą, kto składa ofertę, a jedynie jaka jest najniższa aktualna cena. Ta cecha elektronicznych systemów przetargowych pozwala na ograniczenie korupcji związanej z realizacją zamówień publicznych.
Procedury e-przetargowe
Prawo zamówień publicznych pozwala na aukcje elektroniczne, licytacje elektroniczne oraz dynamiczny system zakupów.
Aukcja elektroniczna
Aukcja elektroniczna może zostać przeprowadzona w każdym postępowaniu prowadzonym w jednym z 3 trybów: przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Aukcja nie jest jednak samodzielnym trybem udzielenia zamówienia publicznego, jest czymś w rodzaju dogrywki przeprowadzanej na platformie internetowej po przeprowadzeniu oceny ofert w ramach klasycznej procedury udzielenia zamówienia. Aukcja może zostać przeprowadzona jedynie wówczas gdy zamawiający przewidział taką możliwość w ogłoszeniu o zamówieniu oraz jeżeli zostały złożone co najmniej 3 oferty nie podlegające odrzuceniu.
Aukcja elektroniczna jest przedłużeniem „papierowej” procedury przetargowej (prowadzonej w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem). Aukcja może zostać zastosowana po przeprowadzeniu oceny ofert („papierowych”) złożonych w postępowaniu. Aukcja elektroniczna opiera się na licytacji wieloparametrowej i jest stosowana w przypadkach, gdy obok ceny istnieją inne, wyrażalne liczbowo kryteria oceny ofert. Dodatkowe parametry mogą być licytowane zarówno "w górę" jak i "w dół".
Procedura aukcji elektronicznej składa się z czterech etapów - w pierwszym zapraszani do udziału w aukcji elektronicznej są wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty nie podlegające odrzuceniu, w drugim etapie zostaje otwarta aukcja, w terminie wskazanym w zaproszeniu, trzeci etap to zamknięcie aukcji oraz zawiadomienie uczestników o wynikach, ostatni, czwarty, to zawarcie umowy.
Przeczytaj także:
Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2017 r.
![Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2017 r. [© thodonal - Fotolia.com] Jakie wydatki na reklamę w e-commerce? Analizujemy I poł. 2017 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Jakie-wydatki-na-reklame-w-e-commerce-Analizujemy-I-pol-2017-r-195866-150x100crop.jpg)
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
aukcje elektroniczne, przetargi elektroniczne, dynamiczny system zakupów, przetargi internetowe, systemy aukcyjno-przetargowe, aukcje