Polskie sklepy internetowe 2007
2007-09-27 00:28
Przeczytaj także: Polskie sklepy online dobrze sobie radzą
Na takim tle na gigantów wyglądają internetowa księgarnia Merlin, z roczną sprzedażą w wysokości 63 mln zł w 2006 roku (w tym roku przewidywane obroty mają wynieść 90 mln zł), oraz Komputronik, największy internetowy sprzedawca komputerów i części komputerowych. Całkowite przychody Komputronika w 2006 roku sięgnęły 338 mln złotych, jednak tylko ich część pochodziła ze sklepu internetowego, historycznie najstarszej części przedsiębiorstwa, które poza tym zajmuje się prowadzeniem sieci sklepów off-line, sprzedażą hurtową i zaopatrywaniem klientów instytucjonalnych.
Zdaniem analityka PMR, o tym, że rynek sprzedaży on-line stopniowo przestaje być tylko ciekawostką są niedawne i planowane debiuty giełdowe firm specjalizujących się w tym segmencie. Pierwszy zadebiutował, w lipcu 2007, wspomniany już wyżej Komputronik. We wrześniu w jego ślady poszedł serwis Oponeo.pl, handlujący oponami samochodowymi.
fot. mat. prasowe
Wartość obrotów Komputronika, Agito.pl, Oponeo.pl i Hoopla.pl (mln zł), 2006-2007.
Wartość obrotów Komputronika, Agito.pl, Oponeo.pl i Hoopla.pl (mln zł), 2006-2007.
Charakterystyczne, że sprzedaż AGD, RTV i foto oraz komputerów i sprzętu elektronicznego to dwa najważniejsze działy handlu detalicznego on-line. Wartościowy udział tych dwóch pierwszych wynosi ponad 30%, podczas gdy na komputery przypada niecałe 15%. Tak popularne pod względem liczby klientów książki, płyty CD i DVD zajmują dopiero trzecie miejsce, odzież i obuwie plasuje się na czwartym.
PMR przewiduje, że rynek sprzedaży detalicznej w Polsce będzie rozwijał się kierunku podobnym do tego, jaki ma miejsce w najbardziej rozwiniętych krajach europejskich i USA. Na świecie najważniejszą kategorią dóbr, którymi handluje się przez Internet jest odzież. W przeciągu kilku lat podobnie będzie w Polsce.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl