Karty kredytowe a bezpieczeństwo płatności
2007-10-15 12:10
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo kart płatniczych w czasie EURO 2012
3D Secure sprawia, że kupowanie w Internecie jest bardziej bezpieczne. Do tej pory użytkownik karty był identyfikowany na podstawie: numeru karty, daty jej ważności oraz kodu CVV2/CVC2. Dzięki usłudze 3D-Secure jest dodatkowo identyfikowany na podstawie haseł zabezpieczających płatność.
Karta a prawo
Obowiązki posiadacza i użytkownika karty płatniczej określa ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych. Właściciel karty ma obowiązek przechowywania karty płatniczej i ochrony kodu identyfikacyjnego z zachowaniem należytej staranności (art.12 ust.1 pkt1), jest zobowiązany do nieprzechowywania karty razem z kodem identyfikacyjnym (art.12 ust.1 pkt 2), musi niezwłocznie zgłosić utratę lub zniszczenia karty płatniczej (art.12 ust.1 pkt 3), nie może udostępniać karty płatniczej lub kodu identyfikacyjnego osobom nieuprawnionym (art.12 ust.1 pkt 4). Posiadacz karty musi także na żądanie akceptanta (np placówki handlowej realizującej płatności kartami) okazać dokument tożsamości, jeśli wystąpią uzasadnione wątpliwości co do tożsamości posiadacza.
Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych nakłada również na banki minimalne standardy odpowiedzialności za transakcje w przypadku zgubienia lub utraty karty przez posiadacza. Posiadacz karty odpowiada za transakcje dokonane kartą, od jej utraty do zgłoszenia tego faktu bankowi, do kwoty 150 euro. To ograniczenie nie obowiązuje, gdy posiadacz naruszył swe obowiązki, o których mowa w poprzednim akapicie.
Ustawa jednocześnie zobowiązuje banki do prowadzenia całodobowych usług pozwalających na szybkie i łatwe zgłoszenie utraty i zastrzeżenie karty.
Ustawa daje gwarancję, że nawet w przypadku utraty karty lub jej danych i związanych z tym nieuprawnionych operacji, jej użytkownik nie poniesie dodatkowych, dotkliwych strat. Jeśli bank zostanie szybko powiadomiony, wówczas właściciel karty praktycznie nie odpowiada za jakikolwiek operację nią dokonane.
Oferta lepsza od ustawowego minimum
Ponieważ na rynku kart kredytowych i płatniczych, jak i w całym sektorze bankowym, panuje bardzo ostra konkurencja, instytucje finansowe wydające karty nie poprzestają na oferowaniu swym klientom jedynie minimalnych, wymaganych ustawowo, praw związanych z bezpieczeństwem.
Bezpieczeństwo kart kredytowych zwiększają dodatkowe pakiety ubezpieczeń z nią związane. W ramach ubezpieczenia karty, ubezpieczyciel najczęściej przejmuje odpowiedzialność za wszystkie transakcje wykonane w określonym czasie przed zastrzeżeniem karty (na ogół jest to 48 lub 72 godziny). Ubezpieczenie takie bywa oferowane bezpłatnie lub za niewygórowaną opłatą miesięczną, wynoszącą na ogół około kilka złotych.
Pakiety ubezpieczeń związane z utratą karty oferuje już większość banków, jedynym zadaniem klienta jest jedynie wybranie jak najbardziej korzystnej oferty. Ubezpieczenie pozwoli na uniknięcie wielu problemów w przypadku utraty karty.
Gdy dojdzie do oszustwa lub utraty karty...
Wszystkie oszustwa związane z kartami, ofiara na ogół rozpoznaje dopiero na okresowych zestawieniach operacji przesyłanych przez bank-wystawcę karty. Na zestawieniach pojawiają się wtedy podejrzane operacje, których właściciel nie wykonywał. Mogą to być na przykład zakupy w innych krajach, w sklepach internetowych czy wypłaty gotówki.
Każda osoba która zgubiła kartę, padła ofiarą oszustów lub kradzieży karty powinna niezwłocznie skontaktować się z bankiem lub instytucją finansową, która wydała kartę.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl