Koniunktura konsumencka IX 2007
2007-09-30 00:43
We wrześniu 2007 r. obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej, bieżący i wyprzedzający, pogorszyły się względem poprzedniego miesiąca. Utrzymuje się natomiast korzystny dystans wobec wyników sprzed roku oraz dwóch lat - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VIII 2007
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wynosi obecnie - 7,0 (o 1,7 pp. mniej niż w sierpniu). W porównaniu do analogicznego miesiąca 2006 oraz 2005 roku jest to wynik lepszy odpowiednio o 9,0 oraz o 15,4 pp.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej przyjął we wrześniu wartość - 7,4 (o 0,7 pp. gorszą niż w poprzednim miesiącu). W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest jednak stały wzrost jego notowań - o 11,5 oraz o 20,6 pp. względem tego samego miesiąca 2006 oraz 2005 roku.
Zanotowane zmniejszenie się poziomu wskaźników ufności konsumenckiej jest głównie rezultatem pogorszenia się niektórych wskaźników charakteryzujących nastroje konsumenckie społeczeństwa polskiego, tj. przeszłej i przewidywanej oceny zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przeszłej i przewidywanej oceny zmian sytuacji ekonomicznej kraju.
Jednocześnie jednak poprawie uległy opinie konsumentów w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz oceny możliwości zaoszczędzenia pieniędzy.
Spośród wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej ocena obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów osiągnęła we wrześniu najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania.
Przebieg zmian nastrojów społecznych w obszarze konsumpcji indywidualnej obserwowany w latach 2005-2007, świadczy o tym, że w dalszym ciągu zwiększa się udział konsumentów odczuwających poprawę oraz zmniejsza się udział konsumentów odczuwających pogorszenie swojej sytuacji społeczno-ekonomicznej.
Jest to widoczne w obrębie wszystkich prezentowanych wskaźników koniunktury konsumenckiej, a w szczególności w przypadku ocen zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach (wzrost wartości wskaźnika w stosunku do analogicznego okresu 2006 i 2005 r. wyniósł odpowiednio 9,7 oraz 22,7 pp.), jak i w odniesieniu do obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów (odpowiednio 17,7 i 20,3 pp.).
Największą poprawę wskaźnika w porównaniu z wynikami sprzed roku i dwóch lat obserwuje się w zakresie obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (odpowiednio o 25,2 oraz 47,7 pp.).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
![Koniunktura konsumencka XII 2010 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XII 2010](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XII-2010-apURW9.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl