Rynek reklamy: spada udział telewizji
2007-10-07 01:31
Przeczytaj także: Rynek reklamy warty blisko 9 mld zł
Telewizja traci udziały w rynku reklamowym zarówno w Ameryce Północnej jak i Europie Zachodniej. Spadek znaczenia telewizji na tych rynkach jest jednak minimalizowany przez sytuację jaka panuje na rynkach rozwijających się, gdzie znaczenie tego medium jest wciąż ogromne przede wszystkim dzięki wydatkom branż FMCG. Według najnowszych prognoz ZenithOptimedia Igrzyska w Pekinie przełożą się na dodatkowy wzrost wydatków telewizyjnych zwłaszcza w Chinach i krajach sąsiadujących.Po raz kolejny analitycy ZenithOptimedia podnieśli również prognozy dla wydatków reklamowych w Internecie. W tym roku wzrosną one o 29,9 proc. (wg. poprzedniego raportu wzrost miał sięgnąć 28,6 proc.). Na przestrzeni lat 2006-2009 wydatki na reklamę internetową wzrosną o 85 proc. (w ostatniej prognozie - 82 proc.).
Najszybciej rośnie znaczenie takich form komunikacji on-line jak video oraz lokalne wyszukiwarki. W 2009 r. Internet osiągnie 9,5 proc. udział w globalnych wydatkach na reklamę. Na wzroście znaczenie Internetu najbardziej ucierpią dzienniki. Udział tej kategorii w wydatkach reklamowych na świecie wyniesie w 2009 r. - 26,2 proc. podczas gdy w 2006 r. było to 29 proc.
Specjaliści z ZenithOptimedia podnieśli również tegoroczne prognozy dla Europy Środkowej i Wschodniej. Z raportu wynika, że w 2007 r. wydatki reklamowe w naszej części świata będą wyższe o 18,3 proc. niż w roku ubiegłym (poprzednie prognozy mówiły o 16,9 proc. dynamice). W pierwszej dziesiątce krajów o największej dynamice znalazło się 8 rynków z naszej części Europy.
ZenithOptimedia obniżyło tegoroczną prognozę dla rynku USA z 3,3 proc. (wg. ostatniego raportu) do 2,5 proc. Powodem są przede wszystkim kłopoty na amerykańskim rynku nieruchomości. Branża ta drastyczne zmniejszyła wydatki reklamowe zwłaszcza jeśli chodzi o ogłoszenia drobne w gazetach.
![Rynek reklamy przegania polską gospodarkę [© patpitchaya - Fotolia.com] Rynek reklamy przegania polską gospodarkę](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/reklama/Rynek-reklamy-przegania-polska-gospodarke-261825-150x100crop.jpg)
oprac. : Mediarun.pl