Rynek farmaceutyczny w Polsce 2007
2007-10-11 01:49
Wartość (mld zł) i dynamika rynku famaceutycznego w Polsce, 2002-2009. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek farmaceutyczny w Polsce rośnie
Według prognoz PMR, w latach 2007-2009 tempo wzrostu rynku farmaceutycznego obniży się ze względu na aktualną politykę refundacyjną państwa. W 2007 r. apteczny rynek farmaceutyczny wzrośnie o 2,5% osiągając wartość 21 mld zł.fot. mat. prasowe
Wartość (mld zł) i dynamika rynku famaceutycznego w Polsce, 2002-2009.
"W pierwszej połowie 2007 r. widać było już pierwsze efekty zabiegów Ministerstwa Zdrowia, które w kolejnych aktualizacjach list refundacyjnych stara się umieścić na liście leków refundowanych jak najwięcej tanich leków generycznych. W wyniku tego udział leków refundowanych w rynku aptecznym w Polsce spadł do 47% w I połowie 2007 r., podczas gdy w 2005 r. było to jeszcze 51%" - wyjaśnia Monika Stefańczyk, autor raportu.
W wyniku ostatniej nowelizacji list refundacyjnych w marcu 2007 r. spadła cena urzędowa dla około 200 leków dotychczas znajdujących się na listach i ponad 500 leków umieszczonych w wykazach po raz pierwszy. Jednocześnie, wzrosła cena tylko dla 23 preparatów, co wpłynęło na spadek wartości sprzedaży leków refundowanych w I połowie roku.
Według PMR, w 2007 r. motorem wzrostu rynku farmaceutycznego będzie sprzedaż leków przeciwinfekcyjnych i stosowanych w chorobach układu oddechowego, ze względu na dużą ilość infekcji w pierwszej połowie roku w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Na dynamikę rynku wpłynie również segment produktów OTC, które nie podlegają refundacji. Ich sprzedaż wzrosła w pierwszych sześciu miesiącach o prawie 12%.
fot. mat. prasowe
Udział leków OTC i Rx w rynku aptecznym w Polsce, I połowa 2007.
W segmencie leków stosowanych w chorobach układu pokarmowego i metabolicznych motorem wzrostu były przede wszystkim preparaty wydawane bez recepty (zarówno posiadające status leku jak i tzw. nie-leki np. suplementy diety), których sprzedaż wzrosła w sumie o 26%. Największy wzrost wartości sprzedaży zanotowały suplementy diety i dietetyczne środki spożywcze, których sprzedaż wzrosła w sumie o około jedną trzecią pod względem wartości w stosunku do 2005 r.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl