Innowacyjność motorem rozwoju przedsiębiorstwa
2007-10-18 02:09
Przeczytaj także: Innowacyjność polskich przedsiębiorstw 2006-2008
Ankieta wykazała, że zdaniem 46% respondentów biznes i informatyka współdziałają coraz lepiej i często wspólnie finansują takie inicjatywy, jak SOA. Badanie wykazało również, że biznes finansuje SOA w większym stopniu (23% respondentów podaje, że biznes jest tu jedynym źródłem finansowania, a tylko 15%, że środki zapewnia wyłącznie informatyka).
fot. mat. prasowe
Najsilniejsze stymulatory zmian organizacyjnych
Ponadto według sondażu istnieją pewne interesujące różnice między poszczególnymi krajami. Wśród kluczowych stymulatorów zmian innowacje biznesowe są najczęściej wymieniane w krajach Beneluksu (47%), Norwegii (47%) i Polsce (43%), podczas gdy średnia europejska wynosi 34%. Z drugiej strony, zmniejszenie kosztów odgrywa największą rolę w Hiszpanii (50%), Włoszech (43%) i Finlandii (40%). Zwiększenie prężności działania jest uważane za najważniejsze w Wielkiej Brytanii (43%), Francji (40%) i Szwecji (40%). W odniesieniu do dwóch ostatnich czynników średnia europejska wynosi 33%.
Rozbieżności między krajami występują także w ocenie znaczenia poszczególnych elementów strategii biznesowej firmy. Średnia europejska wskazuje, że najważniejszy jest dostęp do informacji w czasie rzeczywistym, który ułatwia podejmowanie prawidłowych decyzji (52%), ale w Wielkiej Brytanii największe znacznie mają „modele i procesy biznesowe obejmujące całą firmę i jej współdziałanie z innymi firmami” (67%). We Francji priorytet ma przyspieszenie reakcji na zmiany wprowadzane przez konkurencję i dynamikę rynku (60%, przy średniej europejskiej 50%), zaś w Niemczech dostęp do informacji w czasie rzeczywistym i lepsza obsługa klientów są priorytetem dla zaledwie 37% firm — dla nich najważniejsze są modele i procesy biznesowe obejmujące całą firmę i jej współdziałanie z innymi firmami.
Informacje o badaniu
Sondaż BEA European Business Innovation Survey został przeprowadzony w sierpniu i wrześniu 2007 r. przez firmę Vanson Bourne. Obejmował 330 respondentów w 12 krajach. Wzięły w nim udział przedsiębiorstwa z krajów Beneluksu oraz Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Włoch, Norwegii, Polski, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Respondenci działają w branżach finansowej, logistyki i transportu, farmaceutycznej, handlu detalicznego, telekomunikacyjnej oraz użyteczności publicznej i energetyki.
Przeczytaj także:
42% Polaków wierzy w innowacyjność firm
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl