Rynek odzieżowy w Polsce wart 15 mld zł
2007-10-16 01:53
Wartość (mld) i dynamika (%) rynku odzieży i obuwia w Polsce, 2005-2009. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Branża odzieżowa w tarapatach
Według International Service Check polski rynek odzieżowy należy do najatrakcyjniejszych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jego wartość eksperci szacują na ok. 15 mld złotych, a tempo rozwoju na 8-10 proc. rocznie. Przewidywania te potwierdza raport firmy PMR pt. "Rynek detaliczny odzieży i obuwia w Polsce". Według niego wartość sprzedaży odzieży i obuwia zwiększyła się w 2006 roku o 10 proc. osiągając poziom 28 miliardów złotych. Podobnego wzrostu należy oczekiwać także w roku 2007.fot. mat. prasowe
Wartość (mld) i dynamika (%) rynku odzieży i obuwia w Polsce, 2005-2009.
Dane CBOS wskazują, że Polacy przy wyborze ubrań w pierwszej kolejności kierują się wygodą (ponad 80 proc. odpowiedzi), potem patrzą na atrakcyjną cenę (ok. 55 proc.), a następnie na elegancję (poniżej 30 proc.), modę (powyżej 20 proc.), wysoką jakość (mniej niż 20 proc.). Zakup nietypowej lub markowej odzieży deklaruje mniej niż 10 proc. odpowiedzi (wyniki nie sumują się do 100 proc., gdyż badani mogli podać kilka odpowiedzi).
W uruchamianiu nowoczesnej powierzchni sprzedażowej w centrach handlowych staliśmy się europejskim potentatem. W latach 2005-06 oddano w Polsce większą powierzchnię w centrach handlowych niż w jakimkolwiek innym kraju w Europie - ok. 1,6 miliona metrów kwadratowych. Wyprzedziliśmy pod tym względem Rosję (1,2 miliona metrów kwadratowych) i Niemcy (0,84 miliona metrów kwadratowych powierzchni). Polska ma obecnie 195 centrów handlowych i zajmuje siódme miejsce w Europie pod względem całkowitej powierzchni sprzedaży w centrach handlowych. Najwięcej placówek (23) otwarto w 2005 r., w 2007 r. powstanie 18 centrów handlowych, a na rok 2008 zaplanowanych jest otwarcie kolejnych 11. Plany dotyczące otwieranych w przyszłości centrów handlowych plasują Polskę na 6. miejscu w Europie.
fot. mat. prasowe
Najdroższe ulice handlowe świata.
Raport PMR potwierdza, że ubiegły rok stał pod znakiem konsolidacji w branży, czego przykładem może być połączenie Vistuli z Wólczanką i przejęcie przez tę firmę Galerii Centrum.
W konkurencji z tanimi wyrobami z Azji i markową odzieżą z Europy Zachodniej, polscy producenci stawiają na jakość wyrobów, inwestują w promocję swoich marek i tworzą sieci sprzedaży detalicznej pod własnym logo. Kładą również nacisk na wzrost eksportu.
W polskich szwalniach powstają produkty największych światowych marek trafiając na rynki całego świata, w tym także do krajów Azji, które chętnie importują europejską odzież najwyższej jakości. Praca w modzie staje się coraz bardziej atrakcyjna, rośnie zapotrzebowanie na fachowców w branży, rosną oferowane im wynagrodzenia. Polskie firmy odzieżowe coraz chętniej wkraczają na giełdę pozyskując kapitał na dalszy rozwój. Branża patrzy w przyszłość z optymizmem.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl