Lewiatan: sektor małych i średnich przedsiębiorstw 2007
2007-10-22 11:11
W co inwestowano w 2005 i 2006 r. (łączne wskazanie czterech głównych obszarów w %) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Lewiatan: sektor małych i średnich przedsiębiorstw 2008
Rok 2006 był dla MSP udany. Ponad 46% firm zwiększyła przychody ze sprzedaży i zyski. Tylko 5,3% firm stwierdziło, że ich udziały w rynku spadły, mniej firm niż w 2005 r. odczuło wzrost liczby konkurentów.fot. mat. prasowe
W co inwestowano w 2005 i 2006 r. (łączne wskazanie czterech głównych obszarów w %)
MSP zdecydowanie koncentrują się jednak na krótkim okresie – chcą wykorzystać dobrą koniunkturę gospodarczą. Jeżeli inwestują, to przede wszystkim w aktywa pozwalające im zwiększyć produkcję i świadczenie usług. Rezygnują z wprowadzania nowych produktów i usług na rynek, co w krótkim okresie poprawia ich rentowność. Wycofują się z eksportu opuszczając rynki, które z takim trudem zdobywały w okresie słabej koniunktury gospodarczej. Decyzje podejmowane przez MSP w 2006 r. nie były jednak dobre dla gospodarki. Dość istotnie wzrósł – i tak wysoki – odsetek MSP niezainteresowanych eksportem.
Inwestycje słabną
Zmniejszyła się skłonność MSP do inwestowania. Tylko 19,8% małych i średnich firm podjęło w 2006 r. działania o charakterze inwestycyjnym. Plany na 2007 r. nie wskazują, by skłonność MSP do inwestycji rosła. Tylko 38,9% MSP realizuje lub planuje realizację inwestycji w 2007 r. (57% w 2005 r., 52% w 2006 r.). Mniej MSP niż w 2005 r. zainwestowało w majątek trwały, mniej przedsiębiorstw zdecydowało się na zaoferowanie nowych produktów i usług. Zmniejszył się odsetek MSP inwestujących w badania i rozwój, zwiększył się odsetek MSP, które stwierdziły, że inwestycje takie ich nie dotyczą.
fot. mat. prasowe
Z jakich źródeł firma finansowała inwestycje w latach 2005-2006?
Znacznie większy odsetek MSP ma możliwość zaciągnięcia lub zwiększenia zadłużenia długoterminowego, jednak znacznie mniej firm niż w 2005 r. korzystało w 2006 r. z kredytu lub pożyczki. Działo się to mimo tego, iż instytucje finansowe w mniejszym zakresie niż w latach poprzednich wymagały zabezpieczeń lub depozytu. Nastąpiło wręcz nieprawdopodobne zmniejszenie zadłużenia MSP. Na koniec 2005 r. tylko 2,3% małych i średnich firm nie miało zadłużenia, a w połowie 2007 r. aż 64,2% przebadanych firm finansowało swoją działalność w całości środkami własnymi.
Konkurencja i strategia
Cena ciągle jest najważniejszym czynnikiem, na którym MSP budują swoją pozycję konkurencyjną, jednak nie ma już tak silnej pozycji, jak w latach poprzednich. Rośnie znaczenie innych czynników. MSP dostrzegają efektywność stosowania strategii niszowej (wąska specjalizacja, specjalistyczna wiedza i umiejętności). Bardzo istotny w budowaniu pozycji konkurencyjnej staje się wizerunek przedsiębiorstwa, a także kompetentni, dobrze zmotywowani pracownicy.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl