Rynek Internetu w Polsce rośnie szybciej niż IT
2007-10-24 01:18
Przeczytaj także: Polski Internet ma 15 lat
Miary e-biznesu
Rynek e-biznesu obecnie jest najczęściej rozumiany jako mechanizmy zakupu towarów i usług online. Wtedy rynek ten jest dobrze mierzalny, ale też relatywnie mały względem ogólnych kosztów infrastruktury internetowej. W takim ujęciu obejmuje on bowiem prawie wyłącznie transakcje dobrze ustandaryzowane, przeważnie detaliczne i to głównie na rynku B2C.
Jedną z miar biznesu prowadzonego przez Internet jest wartość obrotów osiąganych na tym rynku. W takim ujęciu według badań DiS w 2006 r. w Polsce wolumen e-biznesu prowadzonego przez grupę 10 największych uczestników tego rynku przekroczył wartość 8 miliardów złotych. Trzech uczestników tego rynku koncentruje w sobie ponad 90% obrotów. Są to: portal aukcyjny Allegro.pl (ponad 3,3 mld zł w Polsce w 2006 r.), grupa dwóch banków internetowych BRE Banku oraz Expander (pośrednictwo finansowe). Pozostałe 10% obrotów koncentrują dwie giełdy energii, giełda przemysłu mięsnego i kilka sklepów z książkami, AGD i elektroniką. Pozostaje pytanie ile rynku w ujęciu obrotowym koncentrują w sobie pozostałe banki, firmy pośrednictwa finansowego oraz (w ocenach DiS) ponad 13 tys. przedsiębiorstw, które prowadzą działalność handlową przez Internet. W ocenach DiS wartość obrotów na rynku e-biznesu w Polsce w 2006 r. jest szacowana na 16 mld złotych, co oznacza, że stanowi on nadal niewiele, bo ok. 1,6% PKB.
Inną realistyczną miarą e-biznesu jest suma marż, jakie komercyjne witryny i portale notują w związku z realizowaniem przez klientów transakcji handlowo-finansowych. Ocena aktywności pierwszych dziesięciu podmiotów obszaru e-biznesu pokazuje, że w 2006 r. wypracowały one sumę marż (w firmach usługowych IT jest to przychód) o wartości 326 mln zł. DiS szacuje wartość marż z transakcji e-biznesowych na poziomie ok. 600 mln zł, czyli prawie dwukrotnie wyżej.
Wyniki badań polskiego Internetu w skrócie:
- wartość rynku Internetu w 2006 r. – 4,1 mld zł (dynamika 17,9%)
- proporcja rynku komunikacji internetowej do rynku usług dodanych – ok. 3:1
- największy usługodawca e-biznesu (wartość marż) – QXL/Allegro.pl (ok 40%)
- największy dostawca reklam internetowych – Onet.pl (ponad 30%)
- największy usługodawca stałego dostępu do Internetu – TPSA (ponad 60%)
- największy dostawca hostingu i kolokacji – Onet.pl (ok. 20%)
- największy dostawca usług transmisji danych i dzierżawy łączy – TPSA (ok. 70%)
- największy integrator rozwiązań internetowych (ISI) – Winuel (ok. 20%)
- firma która zanotowała największe obroty w Internecie – QXL/Allegro.pl (ok. 40%)
Informacja o przyjętych definicjach
Internet jest dziedziną, która dzieli się na trzy segmenty: usług komunikacyjnych, usług informatycznych oraz usług dodanych, czyli takich, które są budowane z wykorzystaniem pierwszych dwóch typów.
Usługi komunikacyjne są usługami teleinformatycznymi (ICT). Natomiast budowane na tej bazie bardziej zaawansowane usługi dodane to w większości informatyka, choć coraz częściej także dziedziny szczegółowe, takie jak finanse, handel, rozrywka, edukacja czy media.
Przeczytaj także:
Polski internet w IV kwartale 2024 r.
![Polski internet w IV kwartale 2024 r. [© Freepik] Polski internet w IV kwartale 2024 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/polski-internet/Polski-internet-w-IV-kwartale-2024-r-264516-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
internet w Polsce, badania internetu, Rynek Internetu, rozwój Internetu w Polsce, polski internet, rozwój internetu, polski rynek it