Koniunktura konsumencka VII-IX 2007
2007-10-24 01:17
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IX 2007
Pozytywne zmiany wartości wskaźnika ocen dokonywania zakupów od IV kwartału 2006 r. wskazują na utrzymywanie się wysokiej dynamiki zakupu dóbr trwałego użytku na potrzeby gospodarstw domowych i dalsze polepszanie — ilościowe i jakościowe — wyposażenia gospodarstw domowych w dobra trwałe, w szczególności w nowoczesny technologicznie sprzęt elektroniczny, a także w artykuły gospodarstwa domowego.
W III kwartale 2007 r., podobnie jak w kilku poprzednich kwartałach, w dalszym ciągu znacznie zmniejszały się w społeczeństwie obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia (w okresie najbliższych 12 miesięcy). Wartość tego wskaźnika wyniosła –22,0 pp. i była lepsza niż w II kwartale o 3,9 pp. Korzystne zmiany wartości tego wskaźnika począwszy od II kwartału 2004 r., a zwłaszcza w II półroczu 2006 r. i I półroczu 2007 r. wskazują, że społeczeństwo odczuwa systematycznie zmniejszający się poziom bezrobocia, jak również spodziewa się dalszej, aczkolwiek coraz wolniejszej, poprawy sytuacji na rynku pracy.
W III kwartale 2007 r. utrzymał się, osiągnięty w poprzednim kwartale, wysoki poziom oceny możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy) przez gospodarstwa domowe. Wskaźnik syntetyczny wprawdzie pogorszył się w III kwartale 2007 r. o 0,4 pp. stosunku do II kwartału, lecz w porównaniu do III kwartału 2006 r. był wyższy o 7,3 pp. Tendencje zmian wartości tego wskaźnika oznaczają, że wraz z poprawą sytuacji finansowej gospodarstw domowych wzrasta nie tylko skłonność do konsumpcji, ale również skłonność do oszczędzania pieniędzy.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w III kwartale 2007 r. wartość –6,5 i był minimalnie wyższy w porównaniu do II kwartału (–6,7), ale w porównaniu do III kwartału 2006 r. był wyższy o 8,5 pp. co stanowi 57% wartości sprzed roku. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w III kwartale 2007 r. wartość –7,0, a więc utrzymał wartość z poprzedniego kwartału (–7,1). W porównaniu do III kwartału 2006 r. wartość wskaźnika była jednak wyższa o 11,6 pp. co stanowi 62% wartości sprzed roku.
Tendencje zmian wartości obydwu wskaźników ufności konsumenckiej w trzech kwartałach 2007 r. wskazują, że oczekiwać należy utrzymania się wysokiej dynamiki spożycia gospodarstw domowych również w III kwartale 2007 r. Zwiększyła się i utrzyma na wysokim poziomie przede wszystkim skłonność gospodarstw domowych do zakupu dóbr trwałego użytku na wyposażenie gospodarstw domowych. Takie zachowanie konsumentów powinno utrzymać dobrą koniunkturę w produkcji, imporcie i handlu dobrami konsumpcyjnymi, w szczególności trwałego użytkowania (m. in. sprzęt i urządzenia rtv oraz agd, samochody).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
![Koniunktura konsumencka XII 2010 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XII 2010](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XII-2010-apURW9.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl