Koniunktura konsumencka X 2007
2007-10-31 00:46
W październiku 2007 r. obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej, bieżący i wyprzedzający, poprawiły się względem poprzedniego miesiąca. Utrzymuje się również korzystny dystans wobec wyników sprzed roku oraz dwóch lat - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VII-IX 2007
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wynosi obecnie –5,5 (o 1,5 pp. więcej niż we wrześniu). W porównaniu do analogicznego miesiąca 2006 i 2005 roku jest to wynik lepszy odpowiednio o 10,7 oraz o 14,2 pp.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej przyjął we październiku taką samą wartość: –5,5, a więc o 1,9 pp. wyższą niż w poprzednim miesiącu. W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest jednak stały wzrost jego notowań – o 12,6 oraz o 18,9 pp. względem tego samego miesiąca 2006 oraz 2005 roku.
Poziom notowań wskaźników ufności konsumenckiej jest głównie rezultatem poprawy większości wskaźników charakteryzujących nastroje konsumenckie społeczeństwa polskiego, tj. przeszłej i przewidywanej oceny zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przeszłej i przewidywanej oceny zmian sytuacji ekonomicznej kraju, a także wskaźnika obaw przed wzrostem bezrobocia.
Jednocześnie pogorszyły się opinie konsumentów w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz oceny możliwości zaoszczędzenia pieniędzy.
Spośród wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej ocena przewidywanych (w ciągu następnych 12 miesięcy) zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego osiągnęła w październiku najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania. Po raz pierwszy też liczba konsumentów oczekujących poprawy sytuacji finansowej gospodarstwa domowego jest wyższa od liczby konsumentów wyrażających w tym zakresie opinię przeciwną.
Przebieg zmian nastrojów społecznych w obszarze konsumpcji indywidualnej obserwowany w latach 2005-2007, świadczy o tym, że w dalszym ciągu zwiększa się udział konsumentów odczuwających poprawę oraz zmniejsza się udział konsumentów odczuwających pogorszenie swojej sytuacji społeczno-ekonomicznej.
Jest to widoczne w obrębie wszystkich prezentowanych wskaźników koniunktury konsumenckiej, a w szczególności w przypadku ocen zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach (wzrost wartości wskaźnika w stosunku do analogicznego okresu 2006 i 2005 r. wyniósł odpowiednio 15,5 oraz 19,6 pp.), jak i w odniesieniu do obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów (odpowiednio 9,6 i 17,6 pp.).
Największą poprawę wskaźnika w porównaniu z wynikami sprzed roku i dwóch lat obserwuje się w zakresie obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (odpowiednio o 21,2 oraz 43,6 pp.).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
![Koniunktura konsumencka XII 2010 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XII 2010](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XII-2010-apURW9.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl