Przedsiębiorczość i samozatrudnienie w Europie 2007
2007-11-05 12:20
Przeczytaj także: Przedsiębiorczości powinniśmy uczyć się już w szkole
Cel UE na przyszłość: Promocja przedsiębiorczości na wszystkich płaszczyznachMałe firmy zależą od przedsiębiorców – osób, które mają pomysły i chcą ponieść ryzyko niezbędne do otwarcia nowej działalności. Europa potrzebuje więcej przedsiębiorców i dlatego Komisja Europejska szuka sposobów i środków, które zachęcą potencjalnych przedsiębiorców do otwierania firm. Komisja i państwa członkowskie przedsięwzięły szereg działań w tym zakresie:
- W 2000 roku Unia Europejska i państwa członkowskie uzgodniły Kartę Małych Przedsiębiorstw. Karta wyraża nie tylko polityczne zaangażowanie, dokument ten monitoruje postęp i rozpowszechnianie dobrych praktyk w Europie.
- Założenie firmy to wielki krok, a wymagania administracyjne mogą odstraszać ludzi. Komisja nakłania państwa członkowskie do upraszczania procedur oraz przyspieszenia czynności i redukcji kosztów założenia firmy.
- Rzemieślnicy i mikro-przedsiębiorstwa stanowią olbrzymią część europejskich miejsc pracy, chociaż z powodu swojej wielkości firmy te obecnie często zmagają się z problemami. Komisja kładzie szczególny nacisk na to, czy firmy te nie są nadmiernie przeciążone biurokracją a ich potrzeby są brane pod uwagę przez decydentów.
- Bankructwo jest powszechnie postrzegane jako niepowodzenie, a przedsiębiorca, którego biznes nie odniósł sukcesu jest często piętnowany. Komisja Europejska uważa, że kultura przedsiębiorczości musi dostrzegać fakt, że niepowodzenia są nieuniknione w niektórych przypadkach, pomagają one przedsiębiorcom uczyć się na własnych błędach, co pozwala na otwarcie lepszego biznesu w przyszłości.
- Zbyt wiele firm jest po prostu zamykanych, kiedy ich założyciele odchodzą, zmieniają branżę, tracą pieniądze, prace i wiedzę specjalistyczną. Komisja i państwa członkowskie podjęły działania w celu łatwiejszego przenoszenia własności firm na innych właścicieli, dzięki czemu ich wartość ulegnie powiększeniu, a nie roztrwonieniu.
- Media audiowizualne takie jak: telewizja, radio i film wraz z Internetem i nowymi mediami są najefektywniejsze w docieraniu do dużej liczby osób. Komisja Europejska szuka metod, które umożliwią wykorzystanie tych mediów w promowaniu przedsiębiorczości wśród populacji europejskiej.
- Kobiety i grupy mniejszościowe to główni, potencjalni przedsiębiorcy w Europie, istnieje jednak pewna liczba barier nie do przejścia przez owe grupy. Komisja rozpoczęła eliminację tychże barier i stara się zachęcać więcej kobiet i mniejszości do wybierania kariery przedsiębiorcy.
- Aby promowanie przedsiębiorczości było efektywne, program nauczania musi docierać do umiejętności i mentalności osób już od najmłodszych lat. Z tego powodu Komisja opublikowała w 2006 roku w Oslo Agendę na rzecz kształcenia w zakresie przedsiębiorczości, która ma na celu zwiększenie postępu w promowaniu przedsiębiorczych postaw.
- Europejskie Nagrody Przedsiębiorczości zostały stworzone by identyfikować i rozpoznawać uwieńczone sukcesem działania i inicjatywy przedsięwzięte w celu promowania firm i przedsiębiorców. Uświadamia to przedsiębiorcom ich rolę w społeczeństwie oraz zachęca i inspiruje potencjalnych przedsiębiorców.
Informacje o badaniu
Przez ostatnie kilka lat Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorczości i Przemysłu w Komisji Europejskiej badała rozwój przedsiębiorczości w państwach członkowskich Unii Europejskiej. W bieżącym badaniu porównano dane z tymi z krajów spoza Unii Europejskiej, przede wszystkim Stanów Zjednoczonych. Podobne badania Eurobarometru publikowane były w latach: 2000, 2001, 2002, 2003 i 2004.
Tegoroczne badanie Eurobarometru objęło 28 krajów – UE25, Stany Zjednoczone, Islandie i Norwegie. Badaniu ankietowemu przez telefon poddano 20 tys. osób (około 18 000 mieszkańców Unii Europejskiej, 1000 mieszkańców Stanów Zjednoczonych, 500 obywateli Islandii i 500 Norwegii). Wyniki są uzależnione od wielkości kraju i grupy reprezentatywnej.
![Młodzi Polacy stawiają na przedsiębiorczość [© Sergey Nivens - Fotolia.com] Młodzi Polacy stawiają na przedsiębiorczość](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wlasny-biznes/Mlodzi-Polacy-stawiaja-na-przedsiebiorczosc-151698-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl