Smart shopping - Polacy i sprytne zakupy
2007-11-04 00:25
Jak wynika z najnowszych badań instytutu badawczego Pentor Polacy dobrze sytuowani i lepiej wykształceni chętniej oszczędzają na zakupach, niż ci mniej zamożni. Specjaliści oceniają, że osobom mniej wykształconym trudniej jest porównać dostępne na rynku oferty, przy zakupach kierują się głównie niską ceną i wybierają towary tanie, ale często kiepskiej jakości.
Przeczytaj także: Smart shopping po polsku: czy kupujemy sprytnie?
Umiejętność korzystania z okazji i zakup dobrej jakości produktów w atrakcyjnie niskich cenach to tzw. „Smart shopping” czyli „Sprytne zakupy” – idea zapoczątkowana w Stanach Zjednoczonych, ale rozpowszechniona już na całym świecie. W Polsce rozwinęła się wraz z pojawieniem się u nas sieci outletów i super – oraz hipermarketów.Według badań instytutu Pentor czterech na dziesięciu Polaków stosuje różne sposoby na oszczędzanie podczas zakupów (korzystanie z promocji, rabatów, kart stałego klienta itp.). Największą grupę klientów robiących zakupy zgodnie z ideą „Smart shopping” stanowią kobiety do czterdziestego roku życia. Do „najsprytniejszych” konsumentów należą mieszkańcy województw: mazowieckiego, śląskiego oraz pomorskiego – prawdopodobnie z powodu umiejscowienia w tych regionach dużej ilości centrów wyprzedażowych czyli outletów.
Z badania wynika, iż osoby posiadające wyższe niż przeciętne dochody, chętniej szukają atrakcyjnych cenowo ofert, korzystają z okazji, promocji i rabatów, zwłaszcza przy zakupie odzieży czy obuwia. Według socjologów jest to dowód na wzrost świadomości konsumenckiej Polaków - wiemy już, że „nie wszystko złoto, co się świeci”, a wysoka cena nie zawsze musi oznaczać wysoką jakość produktu.
Przeczytaj także:
Zwyczaje zakupowe: smart shopping po polsku
oprac. : Adrianna Buniewicz / Senior.pl
Więcej na ten temat:
zakupy, badania konsumentów, preferencje konsumentów, konsumenci, smart shopping, sprytne zakupy