Mapa Rynku Pracy - Czerwiec 2003
2003-07-29 11:48
Sezon urlopowy sprzyja optymistycznemu spojrzeniu na rzeczywistość co potwierdza czerwcowy wynik wskaźnika optymizmu konsumentów, który wzrósł o kolejny punkt. Polepszyła się także ocena klimatu gospodarczego. Niewątpliwie miał na to wpływ wynik referendum akcesyjnego i nadzieje, jakie wiążą Polacy z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, oraz dane z rynku pracy - wg GUS-u - bezrobocie w maju spadło do poziomu 17,9%.
Jest to wynik lepszy od kwietniowego (w kwietniu bezrobocie wyniosło 18,4), ale gorszy niż przed rokiem. Analitycy są jednak zgodni, że spadek bezrobocia ma charakter sezonowy i po zakończeniu sezonu letniego może nam grozić jego ponowny wzrost.
Wskaźnik wyprzedzający koniunkturę, który prognozuje przyszłe tendencje w gospodarce, po dwóch dobrych miesiącach, przestał wzrastać. Nie musi to oznaczać spowolnienia gospodarki, ale może być jego pierwszym sygnałem.
Jednak dane dotyczące rosnącej produkcji przemysłowej w Polsce i PKB za pierwszy kwartał - (Produkt Krajowy Brutto w pierwszym kwartale wzrósł realnie o 2,2 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku), w opinii analityków potwierdzają lekkie ożywienie polskiej gospodarki.
Niepokojące są dane pochodzące z badania BAEL (Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności). Wykazało ono spadek aktywności zawodowej Polaków - oznacza to, że rośnie liczba osób bezrobotnych i biernych, które zrezygnowały z poszukiwania pracy.
W fazę recesji weszła gospodarka naszego zachodniego sąsiada - tak twierdzi berliński Instytut Badań Gospodarczych (DIW), który opublikował dane o spadkach niemieckiego PKB dwa kwartały z rzędu - co wg analityków instytutu oznacza recesję.
Zdecydowanie poprawia się sytuacja w gospodarce amerykańskiej. Dane makroekonomiczne z USA, są interpretowane jednoznacznie, jako ożywienie gospodarcze za oceanem. Polepszyła się koniunktura na rynku budowlanym, zanotowano również ożywienie przemysłu wytwórczego w stanie Nowy York.
Praca w internecie:
- topjobs - 300
- jobs.pl - 440*
- cv.online - 176
- jobpilot - 460
- pracuj.pl - 965
- onet.pl - 1314*
- wp.pl - 1756
(dane pochodzą od portali - z wyjątkiem liczb oznaczonych gwiazdką, określonych wg szacunków TMP/Hudson)
Praca - Branże
Czerwiec przyniósł kolejny wzrost średniej liczby firm rekrutujących pracowników. Choć sezon wakacyjny jest w pełni, dla niektórych branż właśnie teraz przypada czas najbardziej wytężonej pracy - a co za tym idzie zwiększenie liczby zatrudnienia.
W czerwcu zyskała znajdująca się na czele listy branża produkcyjna i przemysłowa - ilość ogłoszeń pochodzących z tej branży sięgnęła w tym miesiącu prawie 20%. Tego wzrostu nie można tłumaczyć jedynie sezonowym ożywieniem na rynku. Dane dotyczące polskiej produkcji przemysłowej potwierdzają jej rzeczywisty wzrost (po wyeliminowaniu czynników sezonowych).
Druga z kolei branża FMCG - trzyma się mocno i odnotowała jedynie niewielką jednoprocentową stratę. Liczba ogłoszeń, zamieszczonych przez firmy z tego sektora już od kilku miesięcy kształtuje się na podobnym poziomie 11-12%. Stabilna jest m.in sytuacja wchodzących w skład tej branży firm produkujących produkty spożywcze - od kilku lat na polskim rynku wrasta m.in. spożycie słodyczy, kaszek oraz płatków śniadaniowych. Polacy piją również coraz więcej piwa i wody mineralnej.
Do najbardziej aktywnych branż dołączyła w czerwcu, zwiększająca systematycznie od kilku miesięcy udział w rynku, branża logistyczna. W tym miesiącu udział ten osiągnął już poziom 9% wszystkich ogłoszeń. Może się to wiązać z coraz powszechniejszym na naszym rynku zjawiskiem outsourcingu - firmy rezygnują z tworzenia własnych działów logistycznych i zlecają usługi specjalistycznym firmom logistycznym, które dzięki temu dynamicznie się rozwijają.
Uaktywniła się także branża ho-re-ca - co jest zrozumiałe i wiąże się z trwającym sezonem turystycznym. Należące do tej branży hotele, restauracje i firmy zajmujące się rozrywką poszukiwały więcej pracowników niż w maju - ich ogłoszenia stanowiły 3,3% wszystkich ogłoszeń.
W porównaniu do maja, największy spadek aktywności zanotowały firmy pochodzące z branży usługowej, w czerwcu zamieszczone przez nie oferty pracy stanowiły 8,4%. Przyczyną może być sezonowy zastój, który dotknął tę branżę, zazwyczaj mniej aktywną w miesiącach letnich.
Mniej ogłoszeń zamieściły w tym miesiącu także branże: handlu detalicznego (8,1%) - w tej branży spadek ich liczby był niewielki i generalnie sytuacja przedstawia się stabilnie; finansów i bankowości (7,5%), gdzie sytuacja pogarsza się z miesiąca na miesiąc, a sygnały z rynku nie zwiastują rychłej poprawy, oraz farmaceutyczna (5,4%) i budowlana (3,6%). Ta ostatnia powróciła do poziomu z kwietnia, po majowym wzroście ilości ogłoszeń skierowanych do specjalistów - głównie inżynierów.
Praca - Stanowiska
Po majowym wyniku stanowisk sprzedażowych, kiedy osiągnęły one ponad 40% udział w rynku ogłoszeń mogłoby się wydawać, że to ostatnie słowo pracodawców w tej sprawie. Zaskakujący jest więc wynik czerwcowy - liczba ogłoszeń kierowanych do sprzedawców wzrosła o kolejne cztery punkty procentowe. Czyżby nasz rynek pracy miał niedługo wyglądać tak, że połowa ofert pracy będzie kierowana właśnie do tej grupy? Wydaje się jednak, że w czasie recesji - taka sytuacja jest naturalna - firmy żeby przetrwać na rynku - muszą sprzedawać, stąd stale zwiększające się zapotrzebowanie na specjalistów ds. sprzedaży i przedstawicieli handlowych.
Drugie miejsce pod względem liczby ofert pracy zajęły równolegle stanowiska finansowe, logistyczne, marketingowe i produkcyjne. Ilościowo wszystkie kształtują się na podobnym poziomie około 8% ogólnej liczby ogłoszeń. W tej grupie najwięcej zyskały stanowiska produkcyjne - ilość ofert dla osób szukających zatrudnienia na tych stanowiskach wzrosła o jeden punkt procentowy, co ma źródło w dobrej sytuacji branży produkcyjnej.
Pracodawcy poszukiwali w czerwcu większej niż zazwyczaj liczby osób na tzw. stanowiska rzemieślnicze: lwia część ofert pochodziła z branży ho-re-ca; firmy z tej branży poszukiwały głównie kelnerów, barmanów, pracowników gastronomii oraz personelu pomocniczego do hoteli, czyli głównie pracowników sezonowych.
Zmniejszyła się w porównaniu do maja liczba ofert dla pracowników administracyjnych. Za ten spadek odpowiadają m.in. pracodawcy z branż FMCG i farmaceutycznej, którzy zamieścili w tym miesiącu mniej ogłoszeń adresowanych do tej grupy.
Mniej miejsc pracy niż w maju czekało na przedstawicieli wolnych zawodów: lekarzy i tłumaczy (2,7%), oraz na pracowników firm ubezpieczeniowych (0,7%). Do poziomu minimalnego spadł odsetek ofert kierowanych do pracowników bankowości (0,2%).
oprac. : M. Balwin, U. Czaplarska / Hudson Global Resources