Komunikacja wizualna: digital signage w Polsce
2007-11-11 01:26
27 proc. przedstawicieli dużych firm spotkało się z pojęciem digital signage i rozważa wdrożenie tej technologii. W ich komunikacji z klientami i pracownikami wciąż dominują tradycyjne narzędzia jak ulotka i plakat, a za najważniejszą cechę komunikatu uznają skuteczność w dotarciu do odbiorcy. Takie wyniki przyniosło badanie o nowych technologiach komunikacji wizualnej przeprowadzone przez Pentor na zlecenie firmy Veracomp SA w październiku 2007 r.
Przeczytaj także: Blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej
Badanie wykazało, że z digital signage rozumianym jako technologia emisji dowolnej treści (zarówno reklamowej, jak i informacyjnej czy rozrywkowej) za pomocą sytemu cyfrowych wyświetlaczy, spotkało się 27 proc. respondentów. Jednocześnie grupa ta przewiduje inwestycje w nowe technologie komunikacji wizualnej i skłonna jest zapłacić za instalację digital signage ponad 5 tyś. zł. Większość badanych chciałaby rozpowszechniać za pomocą digital signage treści promocyjne (56 proc. odpowiedzi), informacje o produkcie (35 proc.) i komunikaty dla partnerów (13 proc.).Wśród respondentów dominuje potrzeba promowania, informowania klientów i budowania wizerunku firmy, o wiele mniejsze znacznie ma zajmowanie uwagi klientów, szkolenia i komunikacja wewnętrzna. Od digital signage badani najbardziej oczekiwaliby skuteczności - tak odpowiedziało 63% respondentów (jako najważniejszą odpowiedź wskazało 35 proc., drugą pod względem ważności 18 proc., a trzecią - 9,6 proc.), oszczędności kosztów - 59% badanych (odpowiednio 22, 26 i 11 proc.) oraz w dalszej kolejności, elastyczności w modyfikowaniu treścią oraz wszechstronności zastosowań i dodatkowego źródła dochodów.
W dotychczasowych działaniach marketingowych, kwestią priorytetową dla badanych jest skuteczność i precyzja w dotarciu z komunikatem do konkretnego odbiorcy. Mierzalność efektów stawiano na trzeciej pozycji, a koszty wymieniano jako ostatnie. W komunikacji z klientem i pracownikami dominują tradycyjne narzędzia - ulotka i plakat (odpowiednio 59 i 50 proc. w przypadku klientów oraz 49 i 39 proc. w drugiej kategorii), a także spotkania i prezentacje (w przypadku klientów - 37 proc. wskazań, a pracowników - 40 proc.).
Pomimo, że oceny skuteczności dotychczasowych metod są stosunkowo niskie (średnia ocen to 6 w 10-stopniowej skali), 23 proc. badanych nie jest skłonna do inwestycji w nowsze, efektywniejsze technologie. Główną przyczyną ich ostrożności okazuje się być cena - 41 proc. respondentów uznało ją za główne kryterium wyboru rozwiązań IT. Następne w kolejności są: niezawodność z 35 proc. i marka z 34 proc. odpowiedzi.
„Przede wszystkim należy podkreślić, że digital signage to zupełnie nowa jakość w komunikacji, którą poznały już najbardziej zaawansowane technologicznie kraje jak: Japonia, Tajwan, Stany Zjednoczone czy państwa Europy Zachodniej. W Polsce ta technologia dopiero się pojawia, więc 27 proc. osób, które zetknęły się z digital signage i co więcej, wyraża gotowość wdrożenia tego rozwiązania, nawet w cenie powyżej 5 tyś za pojedynczą instalację, to bardzo obiecujące dane. I to pomimo, że nasze firmy wciąż za najważniejsze kryterium uważają cenę.”. - komentuje wyniki badań Michał Rędziak, menedżer ds. digital signage w Veracomp S.A.
Przeczytaj także:
Media społecznościowe - nowy kanał komunikacji marketingowej
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
digital signage, komunikacja wizualna, komunikacja marketingowa, marketing i reklama, komunikacja z klientami, formy reklamy