Najpopularniejsze marki własne w Rosji 2007
2007-11-12 03:34
Przeczytaj także: Marki własne detalistów w Polsce 2010
Koncentracja na najniższych cenachPodczas gdy obecnie na bardziej rozwiniętych rynkach detaliści wprowadzają marki własne w wyższych segmentach cenowych (średnim i premium), w Rosji dominującą pozycję wśród produktów private label mają produkty o najniższej cenie (mimo, że pierwsze wprowadzone marki własne pozycjonowane były na średnim poziomie cenowym). Strategia sprzedaży tych produktów w Rosji często polega na wykorzystaniu podobieństw do opakowania produktów markowych i wprowadzaniu do oferty ich tańszych wersji.
Koncentracja na markach tańszych tłumaczy znaczącą różnicę pomiędzy cenami produktów opatrzonych marką własną a markami producenckimi. Z badania przeprowadzonego przez PMR w lipcu 2007 r. wynika, że ceny marek własnych detalistów w Rosji były ok. 37% niższe niż ceny wiodących marek producenckich. Wśród produktów spożywczych największe różnice zanotowano w cenach herbaty (ponad 60%).
Wielu operatorów sieci handlowych rozwija marki własne w najniższym przedziale cenowym bez względu na realizowaną ogólną strategię cenową. Jak dotąd działania takie podjęły m.in. Auchan, Dixi, Kopeyka, Magnit, Mosmart, Pyaterochka, Ramstore i Sedmoy Kontinent. Jedynym biorącym udział w badaniu detalistą, który sprzedaje marki własne wyłącznie w średnim segmencie cenowym i który nie wprowadza marek ekonomicznych, jest Paterson. Grupa sieci oferujących produkty z własnym logo w więcej niż jednym segmencie cenowym w Rosji jest niewielka. Należą do niej Lenta, Metro Cash and Carry i Perekryostok.
Przyszły wzrost
Wraz z rozwojem rynku następuje zwiększanie portfela produktów opatrzonych marką własną oraz wprowadzanie dodatkowych marek w innych przedziałach cenowych. Przykładowo, Mosmart zapowiedział wprowadzenie do końca 2007 r. drugiej marki własnej, tym razem w średnim segmencie cenowym. Z kolei Sedmoy Kontinent zamierza wprowadzić marki własne w segmencie średnim i premium.
W przeciwieństwie do bardziej rozwiniętych krajów w Europie, w Rosji marki własne nie są służą sieciom handlowym do walki z konkurencją, ponieważ świadomość ich istnienia wśród konsumentów generalnie jest jeszcze niewielka. Przewiduje się jednak, że znaczenie marek własnych w strategiach konkurencji pomiędzy detalistami będzie wzrastać. Wykorzystanie marek własnych jako dodatkowych źródeł zysku, poprzez oferowanie marek z wyższych półek cenowych, to kolejny aspekt jak dotąd niewykorzystanego potencjału rynku rosyjskiego. Przewiduje się zatem, że rynek marek własnych w Rosji będzie się nadal dynamicznie rozwijał.
Przeczytaj także:
Polacy polubili marki własne
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl