Wycena wartości firmy: jaką metodę zastosować?
2007-11-14 13:32
Przeczytaj także: Wartość firmy - oszustwa i manipulacje
W etapie trzecim ustala się nadwyżkę osiąganego strumienia pieniężnego netto (etap pierwszy) nad wartością kosztu kapitału (etap drugi):nadwyżka = przepływy pieniężne netto — koszt kapitałuW etapie czwartym oblicza się rynkową wartość aktywów niematerialnych i prawnych:
wartość aktywów niematerialnych = wartość nadwyżki x mnożnik kapitalizacyjne netto (z przedziałów opisanych powyżej)W etapie piątym należy zsumować wartość aktywów niematerialnych i prawnych i wartość aktywów materialnych:
wartość ogółem = wartość aktywów niematerialnych + aktywa materialneCałą procedurę pokazuje poniższy przykład:
Przykład 2
Właściciel niewielkiego biznesu osiąga roczne zyski operacyjne ze sprzedaży równe 235 000 zł. W tym samym czasie gdyby był zatrudniony na etacie w jakiejkolwiek innej firmie, otrzymałby roczne wynagrodzenie brutto równe 33 000 (12 miesięcy x średnie miesięczne wynagrodzenie w gospodarce 2750 zł). Tak więc wartość jego dodatkowych przepływów pieniężnych netto wynosi:
235 000 — 33 000 = 202 000 złZakładając, że właściciel biznesu mógłby alternatywnymi inwestycjami osiągnąć stopę zwrotu w wysokości 10% średnio rocznie, a wartość jego aktywów materialnych wynosi 215 000 zł, koszt kapitału wynosi:
215 000 x 0,10 = 21 500 złNadwyżka finansowa wynosi zatem:
202 000 — 21 500 = 180 500 złZakładając mnożnik z przedziału drugiego równy 3,0, wartość rynkowa aktywów niematerialnych i prawnych wynosi:
180 500 x 3 = 514 500 złZatem wartość ogółem biznesu wynosi:
215 000 + 514 500 = 729 500 złPorównując wartości biznesu z różnych okresów, z różnych lat, zakładając różne scenariusze rozwoju, można określić czy podejmowane działania zarządcze przynoszą korzyści właścicielowi i akcjonariuszom firmy, czy też firma traci na wartości. Jeśli tak się dzieje, jest to poważny sygnał zbliżających się kłopotów finansowych.
fot. mat. prasowe
Artykuł jest fragmentem książki „Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa” Piotra Szczepankowskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Książka zawiera szczegóły, obliczenia, metody oraz komentarze odnośnie sposobów wyceny wartości firmy w różnych jej aspektach (marka, aktywa, przepływy pieniężne). Wszelkie skróty i uzupełnienia za zgodą Wydawcy.
Przeczytaj także:
Efektywne zarządzanie a wycena firmy
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN