Kradzieże w sklepach: straty sięgają 4,4 mld zł rocznie
2007-11-18 01:11
Polskie sklepy tracą w ciągu roku z powodu kradzieży 4,4 miliarda złotych - donosi "Gazeta Wyborcza". Z badań brytyjskiego Instytutu Centre for Retail Research wynika, że polskie sieci handlowe tracą przez kradzieże 1,34 proc. swoich obrotów. Rocznie za sprawą sklepowych złodziei znika więc tyle towaru, ile sprzedaje całkiem spora sieć handlowa.
Przeczytaj także: Handel detaliczny a kradzież towaru 2014-2015
Polska charakteryzuje się najniższym udziałem klientów w kradzieżach w Europie (40,5 proc.). Jednocześnie ma najwyższy odsetek kradzieży pracowników (35,1 proc.), za prawie 6 proc. kradzieży odpowiadają dostawcy, a ponad 18 proc. to straty wynikające z pomyłek samych sieci, np. błędnego ometkowania towarów.Średnia wartość jednej kradzieży klienta to niecałe 200 euro, pracownika - aż 1,5 tys. euro. Z rodzimych sklepów giną przede wszystkim: alkohol, damska odzież, perfumy oraz żyletki.
Innym rodzajem kradzieży jest podjadanie w sklepie produktów bez płacenia za nie - miesięcznie klienci średniej wielkości hipermarketu zjadają w sklepie 1,5 tony różnych produktów.
Sklepy, aby uniknąć kradzieży, wydają coraz więcej na zabezpieczenia - w 2007 roku w Polsce właściciele sklepów wydali na różnego rodzaju systemy zabezpieczeń aż 235 mln euro.
Przeczytaj także:
Handel detaliczny a kradzież towaru 2011
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl