Internet Banking B2C w Polsce
2003-08-02 00:09
Co czwarty internauta, który nie korzysta z bankowości internetowej, jest zainteresowany korzystaniem z usług bankowych przez Internet - wynika z badania I-Metrii. Dla 89 proc. respondentów wygoda jest czynnikiem zachęcającym do skorzystania z bankowości internetowej. 68 proc. badanych nie widzi potrzeby korzystania z tego typu usług bankowych.
Przeczytaj także: Aplikacja mobilna banku: narzędzia finansowe to za mało
Spadek dynamiki wzrostu jest prawdopodobnie związany z zagospodarowaniem tego sektora rynku usług finansowych. Ci, którzy deklarowali w ubiegłym roku zainteresowanie korzystają już z bankowości przez Internet.Rynek detalicznej bankowości elektronicznej w Polsce
W porównaniu z ubiegłym rokiem nastąpił spadek zainteresowania bankowością internetową o 30 punktów procentowych w grupie osób, które nie korzystają z tej formy usług. Tylko 26 proc. badanych jest zainteresowanych korzystaniem z usług bankowości internetowej, zaś 72 proc. – nie.
Zdaniem analityków I-Metrii spadek zainteresowania bankowością internetową wśród internautów, którzy z niej nie korzystają może świadczyć o malejących możliwościach dalszego wzrostu tego sektora rynku usług finansowych budowanych na strategii pozyskiwania klientów w oparciu o zachęty natury finansowej. Tylko 9 proc. internautów zainteresowanych założeniem konta z dostępem przez Internet deklaruje czynnik finansowy jako zachętę do skorzystania z oferty usług bankowości internetowej. Spadek dynamiki wzrostu jest prawdopodobnie związany z zagospodarowaniem tego sektora rynku usług finansowych. Ci, którzy deklarowali w ubiegłym roku zainteresowanie korzystają już z bankowości przez Internet.
Analitycy twierdzą, że banki oferujące bankowość internetową rozpoczynają budowę świadomości wartości usług bankowości internetowej wśród swoich klientów. "Nastąpiło udane odejście od wykreowanego w pierwszej fazie życia usług bankowości internetowej wizerunku banku internetowego jako banku oferującego wysokie oprocentowanie i bardzo niski poziom opłat i prowizji" można przeczytać w raporcie. "Coraz mniej klientów kojarzy banki internetowe z wysokim oprocentowaniem i co najważniejsze coraz mniej klientów oczekuje tego" – podkreślają analitycy.
Wśród osób, które deklarowały pozytywny stosunek do bankowości internetowej 83 proc. twierdzi, że chciałoby mieć dostęp do rachunku przez Internet w swoim obecnym banku. 57 proc. respondentów, którzy deklarowali zainteresowanie bankowością internetową odpowiedziało twierdząco na pytanie czy zamierzają założyć w ciągu najbliższego pół roku konto w banku z dostępem przez Internet.
Czynniki zachęcające do bankowości internetowej
Bankowość internetowa w coraz mniejszym stopniu kojarzona jest z wysokim oprocentowaniem. W ubiegłym roku 65 proc. klientów banków wirtualnych deklarowało, że głównym powodem korzystania z ich usług były korzyści natury finansowej. Obecnie takiego zdania jest tylko 10 proc. badanych.
70 proc. badanych internautów niekorzystających obecnie z tego typu usług twierdzi, że głównym motywem zainteresowania bankowością internetową stała się wygoda.
89 proc. klientów banków wirtualnych deklaruje wygodę jako najważniejszy czynnik zachęcający do skorzystania z tej formy usługi, następnie wymieniana jest szybkość dostępu do rachunku (49 proc.) oraz możliwość dokonywania operacji bez konieczności wizyty w banku (32 proc.).
Czynniki zniechęcające do bankowości internetowej
Większość internautów (68 proc.) odpowiadając na pytanie o przyczyny braku zainteresowania bankowością internetową wymienia na pierwszym miejscu brak potrzeby korzystania z tego typu usług. 16 proc. badanych wskazuje obawy o bezpieczeństwo. "Zanikają powoli dwie przeszkody obiektywne i niezależne od banków – obawy o bezpieczeństwo i niedostatki infrastrukturalne. Bankom pozostaje pokonać ostatnią przeszkodę - nieuświadomienie potrzeby korzystania z tego typu usług" - czytamy w raporcie.
Serwis internetowy banku jako kanał komunikacji marketingowej
45 proc. badanych internautów, którzy nie korzystają z bankowości internetowej, wskazało jako cel odwiedzin serwisu internetowego własnego banku zapoznanie się z ofertą, 23 proc. – ciekawość, ok. 20 proc. – odszukanie informacji na temat banku, zaś 16 proc. – poznanie konkretnego produktu bankowego.
Metodologia
Dane wykorzystane w raporcie pochodzą z trzech źródeł: desk research, badania ilościowego oraz wywiadów eksperckich. Celem desk research było ustalenie strategii realizowanych przez banki inwestujące w rozwój internetowego kanału sprzedaży produktów i usług bankowych. Badanie ilościowe przeprowadzono metodą CATI na reprezentatywnej próbie 744 osób (n=744) korzystających z Internetu, w wieku 18-60 lat, mieszkających w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców. 254 respondentów posiadało rachunki ROR z możliwością dostępu do rachunku przez Internet, a 490 posiadało rachunki tradycyjne pozbawione tej możliwości. Wywiady eksperckie z przedstawicielami banków pozwoliły sformułować wnioski o charakterze jakościowym wykraczające poza zakres i możliwości analizy ilościowej.
W powyższym materiale informacyjnym opublikowano cześć problematyki zawartej w raporcie "Internet Banking B2C – edycja 2003".
Przeczytaj także:
Trojan bankowy Mamont podszywa się pod Google Chrome
oprac. : I-Metria