Leki OTC: ulotki źródłem informacji dla 17% Polaków
2007-11-24 11:28

W jaki sposób otrzymał(a) Pan(i) ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty w ciągu ostatnich 6 m © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: 20% Polaków kupuje leki bez recepty poza apteką
Według raportu TNS OBOP „Zwyczaje zakupowe Polaków związane z nabywaniem leków” ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty (OTC) nie stanowią głównego źródła informacji na ich temat – Polacy częściej opierają się na własnym wcześniejszym doświadczeniu (35%), poleceniu przez farmaceutów (35%), informacjach uzyskiwanych z reklam radiowych i telewizyjnych (31%), radach lekarzy (26%), informacjach uzyskanych od rodziny lub innych członków gospodarstwa domowego (21%). Odsetek osób, które czerpią informacje na temat leków dostępnych bez recepty z ulotek reklamowych, wynosi 17% i jest to podobny wynik, jak w badaniu z roku 2003 (wówczas odsetek ten wyniósł 15%).fot. mat. prasowe
W jaki sposób otrzymał(a) Pan(i) ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty w ciągu ostatnich 6 m
W jaki sposób otrzymał(a) Pan(i) ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty w ciągu ostatnich 6 miesięcy?
Zdecydowana większość ulotek pochodziła z aptek (63%). Najczęściej w ten sposób ulotki otrzymywały kobiety oraz mieszkańcy miast średniej wielkości (20-100 tys. mieszkańców). Kolejne 35% osób dostało ulotkę do domu (za pośrednictwem poczty lub pod drzwi). Jedna piąta badanych otrzymała ulotkę w przychodni lub szpitalu. W grupie tej również dominują kobiety oraz osoby mieszkające w małych miastach (do 20 tys. mieszkańców).
Zaskakująco dużo osób (85%), które otrzymały ulotkę, przyznaje, że czyta lub przynajmniej przegląda otrzymane ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty. Odsetek ten jest szczególnie wysoki wśród kobiet – aż 92% kobiet, które w ciągu ostatnich 6 miesięcy otrzymały ulotkę, przejrzało lub przeczytało ją.
Okazuje się także, iż ulotki mają dosyć dużą siłę perswazyjną – 41% osób, które przejrzało ulotkę, zadeklarowało, iż w wyniku tego zakupiło reklamowany lek. Wśród osób, które kupiły lek po zapoznaniu się z ulotką, przeważają osoby w wieku 20-29 lat, osoby z wykształceniem średnim oraz osoby dobrze oceniające swoją sytuację materialną.
fot. mat. prasowe
Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy kupił(a) Pan(i) jakikolwiek lek po przejrzeniu/ przeczytaniu ulotki
Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy kupił(a) Pan(i) jakikolwiek lek po przejrzeniu/ przeczytaniu ulotki o nim?
Raport „Zwyczaje zakupowe Polaków związane z nabywaniem leków” został przygotowany w ramach badania Omnibus zrealizowanego w okresie 10-14.05.2007r. na reprezentatywnej próbie 1003 Polaków w wieku 15 lat i więcej.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl