Sklepy dla dzieci: niska jakość obsługi klienta
2007-11-27 01:29
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jakość obsługi klienta w marketach
Wizyty testowe przeprowadzono w 30 sklepach należących do 10 sieci: 5.10.15, Bartek, Cartoon Planet, Chicco, Coccodrillo, Hot Oil, Quadri Foglio, Rekids, Smyk oraz Wójcik. Rolę klientów testowych przejęli rodzice z dziećmi. Jedną z trzech wizyt w salonach danej sieci przeznaczono dla dzieci w wieku 0-3 lat, dwie pozostałe – dla grupy wiekowej 3-15 lat. Ze względu na charakter asortymentu wyjątek stanowiły sieci Chicco (badania tylko dla dzieci w wieku 0-3 lata) oraz Hot Oil (tylko 3-15 lat).Zakupy pod rodzicielską lupą
W wizytowanych sklepach oceniano przede wszystkim poziom obsługi klienta, czystość i porządek oraz prezentację towaru. Szczególny nacisk położono na umiejętność budowania relacji z najmłodszymi klientami przez pracowników sklepu oraz dostępność placówek dla dzieci.
Kluczowe pytania dostarczyły oceny, w jakim stopniu pracownikom sklepu udało się nawiązać kontakt z dzieckiem oraz uczynić go partnerem rozmowy na temat kupowanych produktów. Zbadano również czy rodzice młodszych dzieci mogli bez problemu poruszać się z wózkiem po terenie sklepu i czy rozmieszczenie produktów oraz rozplanowanie sklepu nie przeszkadzało starszym dzieciom w bezpiecznym przemierzaniu przestrzeni wewnątrz salonu.
Najliczniej reprezentowaną grupą wiekową w całym badaniu były osoby w wieku 25-35 lat (86,7%) oraz poniżej 25 lat (10%), następnie osoby powyżej 46 roku życia (3,3%). Panie stanowiły 70% ogółu klientów testowych, panowie – 30%. Średni wiek towarzyszącego rodzicom dziecka wynosił 4,1 roku; 56,7% małych klientów testowych stanowili chłopcy, 43,3% – dziewczynki.
Dostosowana specjalnie do potrzeb sklepów z artykułami dziecięcymi ankieta składała się z ponad kilkudziesięciu pytań, podzielonych na cztery podstawowe kategorie:
- wygląd placówki,
- prezentacja towaru
- obsługa (pomoc i doradztwo),
- budowanie lojalności klienta
Pierwsza kategoria dotyczyła wyglądu, a w szczególności:
- czystości i porządku na zewnątrz placówki (m.in. porządek na wystawie sklepowej, czystość szyb w witrynach, przestrzeń przed wejściem do sklepu);
- czystości i porządku wewnątrz placówki (m.in. podłogi, półki i szafki wystawowe, sprawność i natężenie instalacji świetlnej, głośność muzyki);
- wyglądu i prezencji personelu (m.in. możliwość identyfikacji pracowników).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl