Pomoc publiczna w Polsce 2006
2007-11-28 12:29
Przeczytaj także: Pomoc publiczna w Polsce 2005
Niepokój UOKiK budzi stopniowo malejący, ale wciąż wysoki udział wartości pomocy publicznej udzielanej dużym przedsiębiorstwom. Wsparcie podmiotów posiadających silną pozycję na rynku stanowi potencjalnie większe ryzyko naruszenia konkurencji niż pomoc udzielana podmiotom małym i średnim. Pozytywnie należy natomiast ocenić wzrost wartości pomocy udzielanej przedsiębiorstwom prywatnym, zakładając, że działając w warunkach całkowicie wolnorynkowych zapewniają lepsze wykorzystanie środków publicznych niż przedsiębiorstwa państwowe.
Znajomość polskich przedsiębiorstw w zakresie ubiegania się o pomoc publiczną i jej przydzielania
UOKiK zlecił także przeprowadzenie badań na temat poziomu znajomości zasad ubiegania się o pomoc publiczną, zasad przydzielania tej pomocy, barier oraz poziomu skłonności do ubiegania się o tego typu pomoc. Badanie przeprowadzono na próbie 1267 osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji strategicznych w przedsiębiorstwach.
Według badań 8 proc. badanych przedsiębiorców słyszało o programach pomocy publicznej dla przedsiębiorstw. Największy odsetek deklarujących tę znajomość to zarządzający największymi firmami – 86 procent. Odsetek ten maleje wraz z typem przedsiębiorstwa. I tak w średnich firmach wynosi on 82 proc., w małych – 71 proc., a w mikro – 60,5 procent.
Respondenci, którzy słyszeli o programach pomocy publicznej, zostali następnie zapytani o to, czy poszukiwali kiedykolwiek informacji na ten temat. Wśród nich 41 proc. odpowiedziało twierdząco. Największy odsetek z nich – 52 proc. stanowili przedsiębiorcy z największych firm. Następnie ze średnich – 46 proc., małych – 32 proc. i najmniej z firm mikro – 21,5 procent. Zapytani o dostępność tych informacji, respondenci unikali skrajnych odpowiedzi. Za bardzo łatwo dostępne uznało je kilka procent badanych, z czego większość stanowili przedsiębiorcy ze średnich i dużych przedsiębiorstw. Za bardzo trudno dostępne – w większości przedsiębiorcy z firm mikro, „są raczej łatwo dostępne” – respondenci z dużych firm częściej tak sądzą niż ci z małych.
fot. mat. prasowe
Organy przydzielające pomoc publiczną a wielkość przedsiębiorstw (%)
W parze opozycji „długi – krótki”, odnoszących się do czasu trwania procesu ubiegania się o pomoc publiczną, częściej wybieranym określeniem było „raczej długi”. Kolejna znaczna frakcja przedsiębiorców uznało go za bardzo długi, kilkanaście procent za raczej krótki, a niewielki odsetek za bardzo krótki. Za bardzo długi najczęściej uznawali ten proces respondenci z największych firm – 34 procent. W pozostałych firmach zazwyczaj co czwarty respondent uważał tak samo. 40 proc. respondentów ze średnich firm i 39 proc. z mikro uznało ten proces za raczej długi. Jako bardzo krótki ocenił go co dziesiąty przedsiębiorca z najmniejszych firm, w pozostałych typach przedsiębiorstw – między 1,5 a 3,5 procent.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl