Wskaźnik optymizmu XI 2007
2007-11-28 02:04
© fot. mat. prasowe
Według prowadzonego przez Ipsos pomiaru Wskaźnika Optymizmu Konsumentów w listopadzie nastroje konsumentów w Polsce są najlepsze od 1991 roku, tj. od początku prowadzenia pomiaru.
Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu IX 2007
W listopadzie Wskaźnik Optymizmu Konsumentów mierzony przez Ipsos wzrósł aż o 5 pkt w stosunku do poprzedniego miesiąca i wynosi obecnie 112,69 pkt. To najwyższy poziom w 17-letniej historii pomiaru.Polacy są bardzo optymistyczni w ocenach zmian sytuacji gospodarczej - oceny klimatu gospodarczego wzrosły o 14 pkt. w porównaniu do zeszłego miesiąca. Obecnie wynoszą 115,00 pkt. Najważniejszym wydarzeniem związanym z gospodarką i jej perspektywami w ostatnim miesiącu były wybory parlamentarne, które doprowadziły do zmiany rządu. Wybory to jednak na pewno nie jedyny czynnik, za sprawą którego optymizm konsumentów jest tak duży. Ostatni wynik badania wpisuje się w trwający od kilku lat trend wzrostu optymizmu, za którym stoją takie elementy jak poprawiająca się koniunktura w gospodarce, czy związany z tym wzrost wynagrodzeń.
Największym optymizmem cechują się osoby młode i w średnim wieku, osoby z wyższym wykształceniem, o najwyższych zarobkach, a także mieszkańcy dużych miast i osoby pracujące.
We wszystkich grupach społecznych bardzo wyraźnie poprawiły się oceny ogólnej sytuacji naszego kraju. W listopadzie 52% Polaków ocenia, że sprawy naszego kraju zmierzają w dobrym kierunku, podczas gdy w październiku analogiczny odsetek wynosił 32%. Ponadto, dla porównania, w listopadzie 36% Polaków ocenia, że sprawy naszego kraju zmierzają w złym kierunku, w październiku takich osób było 58%. Zmiana jest zatem zasadnicza.
Zmiana rządu nie wpłynęła jak dotąd na postawy kupujących: skłonność do zakupów utrzymała się na poziomie bardzo zbliżonym do poprzedniego miesiąca i wynosi 111,15 pkt. Zestawiając ten wynik ze zmianą ocen klimatu gospodarczego można zaobserwować dużą autonomię postaw kupujących wobec aktualnych zmian politycznych.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie “Rzeczpospolitej”. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 13 listopada 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1013 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl