eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPopularni rzecznicy praw konsumenta

Popularni rzecznicy praw konsumenta

2007-12-05 12:07

Popularni rzecznicy praw konsumenta

Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów © fot. mat. prasowe

Sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji? Chcesz podpisać umowę z deweloperem, ale nie wiesz czy na tym nie stracisz? Zamiast czterogwiazdkowego hotelu przy plaży był dwugwiazdkowy 30 kilometrów od morza? Konsumencie, szukasz porady i pomocy? Pomoże ci powiatowy lub miejski rzecznik konsumentów.

Przeczytaj także: Rzecznicy konsumentów udzielają coraz więcej porad

Polacy coraz chętniej korzystają z pomocy rzeczników konsumentów – w 2006 roku udzielili oni ponad 170 tys. porad i informacji. Mimo to prawie połowa badanych przez TNS OBOP ma problem ze wskazaniem organizacji albo instytucji zajmującej się ochroną konsumentów. Dlatego już po raz trzeci Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi kampanię, która ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie ich praw i możliwości obrony przez rzeczników konsumentów.

Od 1 do 15 grudnia bilbordy z hasłem „Nie daj się oskubać”, promujące instytucję rzecznika konsumentów, można spotkać w 48 miastach i aglomeracjach w całej Polsce. Natomiast od 15 do 31 grudnia emitowany będzie również spot telewizyjny.

fot. mat. prasowe

Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów

Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów

Ponad 360 powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów w całym kraju udziela porad prawnych, pomaga w mediacjach z przedsiębiorcą albo w walce o prawa konsumenckie w sądzie. Bezpłatne informacje udzielane są telefonicznie, pocztą elektroniczną bądź bezpośrednio w biurze rzecznika.

W 2006 roku w udzielonych poradach dominowały następujące kategorie spraw:

1. Umowy sprzedaży konsumenckiej - reklamacje towarów zakupionych – głównie (w kolejności wykazanej częstotliwością pojawiania się problemu): obuwia, sprzętu RTV i AGD, odzieży, sprzętu komputerowego, telefonów komórkowych, mebli oraz elementów wyposażenia wnętrz, samochodów i akcesoriów, materiałów budowlanych. Najczęstszymi przypadkami, w których rzecznicy podejmowali działania były:
  • w zakresie niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową: odmowa przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego, narzucanie konsumentom przez przedsiębiorcę własnego sposobu załatwienia reklamacji niezależnie od żądań zgłoszonych przez konsumentów, brak uzasadnienia w razie odmowy uwzględnienia zgłoszonych reklamacji, przewlekłe rozpatrywanie reklamacji – nieprzestrzeganie przez przedsiębiorców ustawowego 14-dniowego terminu załatwienia reklamacji, udzielanie wyjaśnień w związku z brakiem podstawowej wiedzy z zakresu niezgodności towaru z umową, kłopoty ze zrozumieniem i stosowaniem tej instytucji prawnej.
  • w zakresie gwarancji jakości: utrzymywanie, iż gwarancja jest jedynym sposobem realizacji roszczeń konsumenckich, nieskuteczne usuwanie wad, odmowa uwzględniania reklamacji, brak jednoznaczności postanowień karty gwarancyjnej oraz ich jednostronna interpretacja, brak możliwości skorzystania z uprawnień gwarancyjnych z wielu powodów szczegółowo wyliczonych w dokumencie gwarancyjnym.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: