Polskie lotniska czekają inwestycje
2007-12-06 02:53
© fot. mat. prasowe
Optymistyczne prognozy dla sektora lotniczego oraz organizacja Euro 2012 sprawiają, że do 2013 r. wartość inwestycji w lotniska w Polsce przekroczy 7 mld zł. Porty regionalne w dalszym ciągu będą notowały wyższe wzrosty niż lotnisko w Warszawie, na co za kilka lat wpływ będą miały także nowe porty regionalne, na które przeznaczona zostanie blisko jedna trzecia wspomnianej kwoty. Największe inwestycje lotniskowe planowane są w miastach, które stać się mają arenami rozgrywek Euro 2012 - wynika z raportu PMR.
Przeczytaj także: Lotniska w Polsce czekają na inwestora
W ciągu najbliższych sześciu lat wartość inwestycji w budowę i rozbudowę lotnisk w Polsce osiągnie niespotykane dotychczas rozmiary. Firma badawcza PMR w swoim najnowszym raporcie zatytułowanym „Budowa lotnisk w Polsce 2007 – Prognozy rozwoju na lata 2008-2013” szacuje, że do 2013 r. inwestycje na polskich lotniskach przekroczą 7 mld zł, z czego blisko jedna trzecia tej kwoty zostanie przeznaczona na budowę nowych regionalnych portów lotniczych.Rok 2007 będzie kolejnym rekordowym okresem dla lotnisk i linii lotniczych w Polsce, a liczba obsłużonych pasażerów wyniesie ponad 19 mln. Analizując dynamikę wzrostu ilości podróżnych odprawianych w polskich portach, zauważyć można, że największe zwyżki notują głównie czołowe lotniska regionalne, tj. Wrocław, Gdańsk, Kraków czy Katowice i to właśnie te miasta mają największy wpływ na doskonałe wyniki polskiego sektora lotniczego.
Warto zauważyć, że w 2007 r. po raz pierwszy z warszawskiego Okęcia skorzysta mniej niż połowa pasażerów odprawionych w Polsce, co jest spowodowane bardzo dynamicznym rozwojem tanich linii lotniczych w portach regionalnych oraz niewydolnością stołecznego lotniska spowodowaną m.in. ciągnącą się od kilku lat budową drugiego terminalu. W latach kolejnych porty regionalne będą zwiększały swoją przewagę nad lotniskiem w Warszawie, w rezultacie czego do 2020 r. obsługiwać będą blisko dwie trzecie ruchu pasażerskiego w Polsce.
fot. mat. prasowe
Zagrożeniami dla szybkiego rozwoju rynku lotniczego w Polsce mogą okazać się natomiast możliwość włączenia unijnych linii lotniczych do handlu dwutlenkiem węgla, ujednolicenie opłat lotniskowych przez Komisję Europejską oraz niedobór pilotów.
Warunkiem dalszych silnych wzrostów w polskim transporcie lotniczym jest jednak rozbudowa infrastruktury lotniskowej oraz zwiększanie efektywności wykorzystania przestrzeni powietrznej. Z istniejących obiektów, największe plany inwestycyjne mają porty w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Warszawie i Wrocławiu.
Przeczytaj także:
Porty lotnicze w Polsce: strategia rozwoju
oprac. : eGospodarka.pl