ECK: prawa pasażera linii lotniczych
2007-12-14 13:52
Przeczytaj także: Prawa pasażerów linii lotniczych - raport ECK
Polska
Europejskie Centrum Konsumenckie w Warszawie przyjęło w 2006 r. 223 zgłoszenia związane z prawami pasażerów linii lotniczych. Stanowiło to 20% wszystkich zgłoszeń zanotowanych przez Centrum. 114, czyli 51%, były to skargi i spory, 109 - 49% - prośby o informację. Najwięcej skarg zgłoszonych ECK dotyczyło bagażu – 54%, opóźnień - 14% i odwołania lotu również 14%. Zaledwie 2% spraw jest związanych z odmową wpuszczenia na pokład.
Liczba skarg na problemy związane z bagażem podwoiła się w stosunku do 2005r. a liczba skarg na opóźnienia i odwołania lotu prawie dwukrotnie zmalała. Jest to związane z coraz prężniejszym działaniem Komisji Ochrony Praw Pasażerów, do której przekazywane są sprawy podlegające Rozporządzeniu nr 261/2004, czyli opóźnienia i odwołania lotu oraz odmowa wpuszczenia na pokład. Europejskie Centrum Konsumenckie jest jak dotąd jedynym miejsce, gdzie można zwrócić się o pomoc w przypadku odmowy uznania reklamacji na opóźnienie, zniszczenie lub zagubienie bagażu przez zagraniczną linie lotniczą.
Najwięcej skarg konsumenci zgłosili na linie lotnicze z Węgier – 23%, Włoch – 19% i Irlandii – 12%.
Europejskiemu Centrum Konsumenckiemu udało się osiągnąć polubowne rozwiązanie w 43% przypadków. W 17% spraw osiągnięto częściowe porozumienie a 27% pozostało nierozwiązanych. Cześć skarg - 27% - była nie uzasadniona. Brak rozwiązania najczęściej był spowodowany brakiem odpowiedzi przewoźnika na prośby ECK o wyjaśnienie sprawy.
Wnioski i zalecenia Sieci ECK
1. Bagaż:
Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich uważa, że zarówno uregulowania dotyczące odwołania lotu, opóźnienia lub odmowy wpuszczenia na pokład samolotu jak i przepisy dotyczące opóźnienia, zagubienia lub uszkodzenia bagażu powinny być zawarte w jednym akcie prawnym Unii Europejskiej.
W przypadku opóźnienia w dostarczeniu bagażu, konsument powinien uzyskać informacje do zakupu jakich zamienników jest upoważniony. Konsument powinien mieć też możliwość wystąpienia do przewoźnika z wnioskiem o otrzymanie gotówki na zakup "rzeczy pierwszej potrzeby". Linie lotnicze powinny respektować prawo pasażera do rekompensaty kosztów w związku z opóźnieniem bagażu, niezależnie od tego, czy był to wylot, czy lot powrotny. Podwójne reklamowanie opóźnionego, zniszczonego lub zagubionego bagażu jest dezinformujące dla konsumentów. Wypełnienie na lotnisku formularza PIR (Property Irregularity Report) należy uznać za złożenie reklamacji, którą linia lotnicza ma obowiązek rozpatrzeć.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl