Rynek produktów żywnościowych w Polsce 2007
2007-12-26 00:20
Nowe produkty żywnościowe w Polsce, wrzesień 2006 - sierpień 2007 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Podwyżki: najpierw wzrośnie cena chleba
PMR przeanalizował taktykę wprowadzania na rynek nowości 60 największych firm produkujących żywność sprzedawaną w polskich sklepach. Jak wynika z raportu „Food product development in Poland 2007”, nowe produkty najczęściej (47% przypadków) polegały na wprowadzeniu nowych smaków w już istniejących liniach produktowych.Wśród nowych smaków najpopularniejsze są te nawiązujące do mniej lub bardziej egzotycznych kuchni świata, np. włoskiej, hiszpańskiej czy tajskiej. To produkty adresowane do ludzi ciekawych świata, otwartych na nowe doznania. Ale popularność zagranicznych specjałów (choć przetworzonych pod polskie gusta) nie oznacza, że producenci zapominają o tradycji. Drugą pod względem popularności kategorią nowych smaków są te nawiązujące do „domowych”, „staropolskich”, albo jak kto woli „babcinych” przepisów.
fot. mat. prasowe
Nowe produkty żywnościowe w Polsce, wrzesień 2006 - sierpień 2007
14% nowości wprowadzonych na rynek to produkty, których zadaniem jest ułatwianie życia konsumentom, dowiadujemy się z raportu PMR. Ta kategoria obejmuje zarówno wygodniejsze opakowania jak i produkty przeznaczone do oszczędzania czasu, na przykład gotowe dania do podgrzania w kuchence mikrofalowej.
Interesującym jest fakt, że więcej nowości polegało na wprowadzeniu produktów premium, niż tańszych wersji dla oszczędnych. Wygląda na to, że konsumenci coraz chętniej kupują produkty o wyższej jakości, ale też o wyższej cenie. W każdym razie, wierzą w to producenci. Wiara ta jest uzasadniona nie tylko przez statystyki gospodarcze, informujące o wzroście dochodów, ale także przez dynamiczny rozwój sieci handlowych specjalizujących się w bardziej wyszukanym asortymencie, takich jak poznański Piotr i Paweł i krakowska Alma.
Specyficzną kategorią są nowości międzysektorowe. Marki, które zdobyły uznanie w swojej kategorii produktów, pojawiają się w kategoriach pozornie odległych. Przykładowo, producent jogurtów Bacha wypuścił w kwietniu 2007 jogurt Zozole, we współpracy z firmą Mieszko, która wcześniej wypromowała cukierki musujące o tej nazwie.
Na konkurencyjnym polskim rynku nowości są istotnym środkiem do uzyskania przewagi. Siłą rzeczy, więcej możliwości mają tutaj duże firmy, dysponujący znacznymi środkami na marketing i reklamę oraz zdolnych do zaakceptowania wyższego ryzyka. Jednak także dla mniejszych wprowadzenie atrakcyjnych nowych produktów może być kluczem do sukcesu.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl