eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPozytywny wpływ telewizji na dziecko?

Pozytywny wpływ telewizji na dziecko?

2007-12-30 00:15

Rodzice w Europie dostrzegają pozytywny wpływ, jaki telewizja ma na ich dzieci, ale jednocześnie uważają, że jest w niej zbyt dużo przemocy i seksu - wynika z badań przeprowadzonych przez UPC. Zdecydowana większość rodziców (85 proc.) dzieci do 18. roku życia uważa, że oglądanie telewizji ma swoje dobre strony. Najczęściej wymieniany pozytywny wpływ telewizji na dzieci to poprawa wiedzy ogólnej dziecka (68 proc.) i lepsze zrozumienie języka (48 proc.).

Przeczytaj także: Odpowiedzialność finansowa dziecka

Odsetek rodziców, którzy uważają, że telewizja ma negatywny wpływ na ich dzieci jest znacznie mniejszy i wynosi 54 proc.. 1/4 rodziców uważa, że na skutek oglądania telewizji ich dzieci stają się agresywne, a 1/5 ankietowanych sądzi, że telewizja straszy ich dzieci.

W porównaniu do średniej europejskiej na poziomie 15 proc., rodzice w Niemczech i Francji są bardziej zaniepokojeni negatywnym wpływem telewizji na wyniki dzieci w szkole (odpowiednio 33 proc. i 30 proc.), podczas gdy rodzice w Austrii bardziej martwią się faktem, że przez oglądanie telewizji ich dzieci stają się otyłe (22 proc. rodziców w Austrii w porównaniu do średniej na poziomie 9 proc.).

Ponad połowa rodziców w Europie (57 proc.) chciałoby zwiększenia nadzoru nad zawartością programów telewizyjnych. Są to przede wszystkim rodzice z Austrii, Szwajcarii, Niemiec, Polski i Rumunii. Rodzice bardziej obawiają się przemocy na ekranach telewizorów (79 proc.), aniżeli treści o charakterze erotycznym (56 proc.).

W Polsce największy wpływ telewizji na swoje dzieci zauważają rodzice młodzi (do 30 lat). Tylko 3 proc. z nich nie widzi korzyści płynących z oglądania przez swoje dzieci telewizji, jednocześnie 1/4 nie widzi negatywnego wpływu. 1/5 młodych, polskich rodziców postrzega telewizję jako dobre źródło nauki języków obcych, a 4/5 uważa, że zwiększa ogólną wiedzę dzieci.

Polacy w przeciwieństwie do rodziców z Europy Zachodniej nie obawiają się negatywnego wpływu treści komercyjnych. Wywołują one lęk tylko u 16 proc. polskich respondentów w porównaniu do 60 proc. Belgów czy Niemców.

Zdecydowana większość rodziców w Europie (83 proc.) twierdzi, że w jakimś zakresie ocenia programy telewizyjne razem ze swoimi dziećmi. Jednak wydaje się, że w Holandii, Belgii i na Węgrzech to dzieci kontrolują piloty TV: odpowiednio 40 proc., 41 proc. i 47 proc. dzieci decyduje co oglądać, bez konsultacji z rodzicami. Są jednak wyjątki - aż 96 proc. francuskich rodziców współdecyduje o tym, co oglądają ich dzieci.

Rodzice w Polsce także mają duży wpływ na to, co oglądają ich pociechy. Tylko 1/5 dzieci samodzielnie decyduje o tym, co będzie oglądało w telewizji. Prawie połowa rodziców (41 proc.) decyduje o tym bez konsultacji z dzieckiem (szczególnie, gdy dzieci są młodsze), a 36 proc. rodziców ocenia zawartość programów konsultując się ze swoimi pociechami. Kobiety częściej oceniają telewizyjne programy dla dzieci niż mężczyźni.

Wyniki badań pokazują, że choć zaangażowanie rodziców w to, co oglądają ich dzieci jest bardzo wyraźne w całej Europie, dzieci w Europie Centralnej mają nieco więcej swobody i oglądają telewizję dłużej, niż dzieci z pozostałej części Europy.

Na przykład 29 proc. dzieci na Węgrzech ogląda telewizję przez ponad 3 godziny dziennie, podczas gdy w Szwajcarii jedynie 8 proc. rodziców pozwala na to dzieciom. Ponadto, w krajach Europy Centralnej dzieci spędzają więcej czasu przed telewizorem bez nadzoru rodzicielskiego.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: