eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek spożywczy: handel detaliczny 2007

Rynek spożywczy: handel detaliczny 2007

2008-01-10 00:22

Rynek spożywczy: handel detaliczny 2007

Udziały poszczególnych w rynku spożywczym w Polsce (%), 2006. © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Według raportu PMR "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce, 2007" wartość handlu spożywczego w naszym kraju wyniesie w bieżącym roku przekroczy 220 mld zł, co oznacza wzrost o 14,6% wobec ubiegłego roku. Nie tylko jednak szybki wzrost wartości sprzedaży, ale także ewolucja jego struktury świadczy o rozwoju rynku.

Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2009

fot. mat. prasowe

Udziały poszczególnych w rynku spożywczym w Polsce (%), 2006.

Udziały poszczególnych w rynku spożywczym w Polsce (%), 2006.

W Polsce, inaczej niż w Europie Zachodniej i niektórych krajach Europy Środkowej, dużą rolę grają sklepy małego formatu, na które przypada 72.3% obrotów detalicznych. Sieci supermarketów, hipermarketów oraz sklepy dyskontowych, które pojawiły się w naszym kraju kilkanaście lat temu, nie zdominowały sektora pomimo oczywistych przewag w logistyce i know-how. Ich udział stopniowo rośnie, nie osiągnął jednak takich wartości jak w Czechach albo na Węgrzech.

Stopniowy wzrost udziału sklepów wielkopowierzchniowych w Polsce daje się obserwować od wielu lat. W latach 2006-2007 dużo bardziej interesujące były trzy inne trendy.

Postępująca integracja małych sklepów w duże sieci handlowe

fot. mat. prasowe

Konsolidacja rynku spożywczego w Polsce, najważniejsze fuzje i przejęcia rozpoczęte w 2007 roku.

Konsolidacja rynku spożywczego w Polsce, najważniejsze fuzje i przejęcia rozpoczęte w 2007 roku.

Konieczność rywalizacji z supermarketami i dyskontami zmusza małe sklepy do integracji, choćby po to, by obniżyć koszty zaopatrzenia i logistyki.

Na największego integratora niedużych sklepów detalicznych wyrasta Emperia, która w samym tylko 2007 roku przyłączyła do grupy sieci siedem sieci handlowych. Ostatnią, pod koniec listopada, była licząca 14 supermarketów Zatoka w województwie warmińsko-mazurskim. Wiadomo, że grupa kontynuuje rozmowy z kolejnymi sieciami handlowymi.

Podobną strategię ma inny hurtownik, Eurocash, integrujący franczyzowe supermarkety Delikatesy Centrum i sklepów typu convenience działające pod nazwą abc. Dodatkową przewagą operatorów Eurocasha i Emperii jest możliwość zapatrywania sklepów z hurtowni w całym kraju.

Integracja małych sklepów w Polsce jest swoistą odpowiedzią na analogiczny trend wśród sieci wielkoformatowych. W 2006 roku miały miejsce dwie ważne transakcje, przejęcie Aholda (supermarkety Albert i hipermarkety Hypernova) przez Carrefour oraz podział polskich firm Grupy Casino pomiędzy Tesco (dyskonty Leader Price) i Reala (hipermarkety Geant). Przez większość 2007 roku właściciele sieci wielkoformatowych byli zajęci integracją nowo nabytych sklepów. Za to w końcówce roku Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, który do tej pory nie brał udziału w konsolidacji, kupił działającą w tym samym formacie sieć Plus Discount.

Wyodrębnienie się sektora convenience

Z rzeszy małych sklepów wyróżniają się trzy duże, ogólnopolskie sieci sklepów convenience, integrowane przez Eurocash, Żabka, polska sieć przejęta niedawno przez czesko-słowacki fundusz inwestycyjny Penta Investment oraz Groszek, franczyzowa sieć rozwijana przez Emperię.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: