Rynek spożywczy: handel detaliczny 2007
2008-01-10 00:22
Udziały poszczególnych w rynku spożywczym w Polsce (%), 2006. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2009
fot. mat. prasowe
Udziały poszczególnych w rynku spożywczym w Polsce (%), 2006.
Stopniowy wzrost udziału sklepów wielkopowierzchniowych w Polsce daje się obserwować od wielu lat. W latach 2006-2007 dużo bardziej interesujące były trzy inne trendy.
Postępująca integracja małych sklepów w duże sieci handlowe
fot. mat. prasowe
Konsolidacja rynku spożywczego w Polsce, najważniejsze fuzje i przejęcia rozpoczęte w 2007 roku.
Na największego integratora niedużych sklepów detalicznych wyrasta Emperia, która w samym tylko 2007 roku przyłączyła do grupy sieci siedem sieci handlowych. Ostatnią, pod koniec listopada, była licząca 14 supermarketów Zatoka w województwie warmińsko-mazurskim. Wiadomo, że grupa kontynuuje rozmowy z kolejnymi sieciami handlowymi.
Podobną strategię ma inny hurtownik, Eurocash, integrujący franczyzowe supermarkety Delikatesy Centrum i sklepów typu convenience działające pod nazwą abc. Dodatkową przewagą operatorów Eurocasha i Emperii jest możliwość zapatrywania sklepów z hurtowni w całym kraju.
Integracja małych sklepów w Polsce jest swoistą odpowiedzią na analogiczny trend wśród sieci wielkoformatowych. W 2006 roku miały miejsce dwie ważne transakcje, przejęcie Aholda (supermarkety Albert i hipermarkety Hypernova) przez Carrefour oraz podział polskich firm Grupy Casino pomiędzy Tesco (dyskonty Leader Price) i Reala (hipermarkety Geant). Przez większość 2007 roku właściciele sieci wielkoformatowych byli zajęci integracją nowo nabytych sklepów. Za to w końcówce roku Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, który do tej pory nie brał udziału w konsolidacji, kupił działającą w tym samym formacie sieć Plus Discount.
Wyodrębnienie się sektora convenience
Z rzeszy małych sklepów wyróżniają się trzy duże, ogólnopolskie sieci sklepów convenience, integrowane przez Eurocash, Żabka, polska sieć przejęta niedawno przez czesko-słowacki fundusz inwestycyjny Penta Investment oraz Groszek, franczyzowa sieć rozwijana przez Emperię.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl