Zarządzanie zasobami ludzkimi a strategia firmy
2008-01-15 12:32
Przeczytaj także: Zarządzanie kadrami: elementy, techniki i plany
Cząstkowe strategie personalne
Strategia personalna organizacji nie może ograniczyć się do ogólnych sformułowań dotyczących długookresowych celów i zasad postępowania w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Winna być bardziej szczegółowo opracowana w wybranych dziedzinach istniejącego w danej organizacji systemu personalnego. Taki kompleksowy system personalny składa się zazwyczaj z kilku określonych elementów oraz narzędzi pozwalających praktycznie realizować nakreślone cele.
Trzy najczęściej występujące elementy, strategie cząstkowe, to:
- strategia doboru pracowników, w której określa się m.in. potrzeby kadrowe z punktu widzenia celów strategicznych (ilościowe i kwalifikacyjno-zawodowe), wiodący model polityki kadrowej, korzystanie z zewnętrznego lub wewnętrznego rynku pracy, pozyskiwanie kadr we własnym zakresie czy z pomocą agencji doradztwa personalnego, kryteria i mechanizmy selekcji i alokacji kadr,
- strategie wynagradzania pracowników, która może zawierać m.in. decyzję odnośnie do roli wynagrodzeń w firmie (sterująca czy wspomagająca), określenie dla poszczególnych grup zawodowych jaki rynek będzie stanowić punkt odniesienia poziomu ich wynagrodzeń (lokalny, regionalny, branżowy czy ogólnokrajowy), wybór preferowanej pozycji firmy na rynku wynagrodzeń (lider płacowy, solidny środek, ogon płacowy) oraz sposobu konkurowania o pracowników,
- strategia szkoleniowa, zawierająca rozstrzygnięcia m.in. czy dokonywać doboru nowych pracowników czy szkolić już zatrudnionych, w planach szkoleniowych uwzględniać wszystkich pracowników czy tylko wybrane grupy, w jakim zakresie korzystać z usług firm szkoleniowych i z własnych pracowników jako trenerów, w programach szkolenia uwzględniać przede wszystkim indywidualne potrzeby pracowników czy interes firmy?
fot. mat. prasowe
Artykuł jest fragmentem książki „Zarządzanie zasobami ludzkimi” pod redakcją naukową Henryka Króla i Antoniego Ludwiczyńskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006). Książka jest przekrojowym podręcznikiem na temat HR, jego roli oraz stosowania w firmie (rekrutacja, ocena pracy, systemy motywowania, rozwój kapitału ludzkiego). Wszelkie skróty i uzupełnienia za zgodą Wydawcy.
Przeczytaj także:
Program adaptacyjny ułatwia start nowego pracownika
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej na ten temat:
zarządzanie pracownikami, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie personelem, zarządzanie kadrami