Symantec: spam XII 2007
2008-01-21 01:16

Świąteczny spam obrazkowy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Symantec: spam XI 2007
Aby uwiarygodnić swoje intencje, spamerzy zamieszczali informacje o innych ofiarach oszustw, którym pieniądze zostały już wypłacone. W rzeczywistości kuszące maile były kolejną pułapką dla naiwnych użytkowników – ich celem było uzyskanie adresów e-mail do dalszej dystrybucji niechcianych wiadomości.Polityczna aktywność spamerów
Podczas gdy w październiku spamerzy wspierali kandydata na prezydenta USA – Rona Paula, w minionym miesiącu zachęcali do wyrażania opinii na temat szans wygrania wyborów prezydenckich przez Hillary Clinton. W zamian oferowali bony zakupowe o wartości 500 dolarów. Użytkownicy, którzy chcieli odebrać nagrodę, musieli przekazać swoje dane osobowe na sfałszowanej stronie internetowej.
Atak na chińskie blogi
Spamerzy w Chinach zaczęli wykorzystywać platformy z blogami do reklamowania produktów. Taki sposób był dla cyberprzestępców bardzo opłacalny. Zazwyczaj przechowywali oni oferty na płatnych serwerach, z kolei strony z blogami są darmowe. Ponadto w przypadku zablokowania strony, spamer może szybko przenieść jej zawartość na inną platformę Web 2.0.
fot. mat. prasowe
Świąteczny spam obrazkowy
Świąteczny spam obrazkowy
Z grudniowego raportu firmy Symantec wynika, że w okresie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku, wzrosła znacząco ilość spamu (łącznie nawet do 85%), który nawiązywał w adresach URL i tematach wiadomości do nadchodzących świąt. Dotyczy to również spamu obrazkowego zawierającego w większości ilustracje rekomendujące reklamowane produkty, jako dobry pomysł na prezenty dla bliskich. Z kolei spam nawiązujący do zabawy sylwestrowej zachęcał do ściągnięcia specjalnego pliku muzycznego. W rzeczywistości Internauci ściągali niebezpiecznego robaka Storm.
Inne wnioski firmy Symantec:
- Średnia ilość niechcianych wiadomości w grudniu wyniosła 75%. Oznacza to wzrost otrzymywanego spamu o 3% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Jednak pod koniec grudnia odnotowano, że spam stanowił aż 85% wszystkich maili odbieranych przez użytkowników Internetu.
- 30% spamu dotyczyło tematyki produktowej (wzrost o 3% w porównaniu z listopadem), 20% – usług internetowych (wzrost o 2%), zaś 14% – finansowej (ten sam poziom).
- Spadła – o 2% w porównaniu z listopadem – ilość spamu z wykorzystaniem technik wyłudzania pieniędzy i oszustw finansowych. W grudniu ten rodzaj wiadomości stanowił 16% całego spamu.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl