Co wpływa na decyzje zakupowe Polaków?
2008-01-23 13:01

Ranking czynników ważnych przy wyborze produktów żywnościowych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zakupy online: potencjał niekupujących
Badanie wykazało, że dla 85% konsumentów miejsce wytwarzania produktu jest jednym z kluczowych determinantów decyzji zakupowych. To kryterium jest szczególnie ważne przy wyborze produktów spożywczych. Znaczenie tradycji i pochodzenia produktów rośnie wraz z wiekiem i wykształceniem, i stanowi wartość dodaną – gwarancję wysokiej jakości. Osoby dojrzałe, w wieku ok. 50 lat, żyjące w największych aglomeracjach miejskich (liczących powyżej 500 tys. mieszkańców) wykazują znacznie większy poziom świadomości znaczenia tego czynnika niż osoby młode z mniejszych miast.Co ciekawe – osoby pełniące w swoich gospodarstwach domowych funkcję głównych dostarczycieli dochodów są bardziej przywiązane do produktów o znajomym pochodzeniu. 90% osób utrzymujących rodziny uważa wytwarzanie produktu za ważny wskaźnik przy decyzjach zakupowych. Wyniki te mogą wskazywać na fakt, że dla osób z małych miast, nie będących głównymi osobami pracującymi w gospodarstwach domowych, podstawowym kryterium wyboru produktu żywnościowego jest po prostu cena. Wśród osób deklarujących mniejszy wpływ efektu miejsca pochodzenia na decyzje konsumenckie są też osoby młode, dla których nowoczesność i pogoń za modą ma zasadnicze znaczenie.
fot. mat. prasowe
Ranking czynników ważnych przy wyborze produktów żywnościowych
Ranking czynników ważnych przy wyborze produktów żywnościowych
Zachowania konsumentów ulegają stopniowym zmianom. Na wciąż rozwijającym się rynku artykułów i usług, Polacy coraz bardziej świadomie dokonują wyborów, kierując się coraz częściej zróżnicowanymi, pozacenowymi czynnikami. Rosnąca świadomość konsumentów znajduje odzwierciedlenie w zwiększonym zainteresowaniu produktami o wysokiej jakości, będącej wynikiem szczególnych metod wytwarzania, wyjątkowego składu lub określonego pochodzenia. „Polacy są dojrzałymi konsumentami – są przekonani, że towary o stałym, znanym miejscu pochodzenia zapewnią im niezmienną jakość na najwyższym poziomie.” – podsumowuje Bartłomiej Dyliński, Senior Brand Manager Marki Żywiec.
![E-commerce kontra zakupy tradycyjne [© ktsdesign - Fotolia.com] E-commerce kontra zakupy tradycyjne](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/preferencje-konsumentow/E-commerce-kontra-zakupy-tradycyjne-116169-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl