eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyCo wpływa na decyzje zakupowe Polaków?

Co wpływa na decyzje zakupowe Polaków?

2008-01-23 13:01

Co wpływa na decyzje zakupowe Polaków?

Ranking czynników ważnych przy wyborze produktów żywnościowych © fot. mat. prasowe

Polacy są tradycjonalistami - wynika z badania "Znaczenie miejsca wytwarzania produktów w wyborach konsumenckich" zrealizowanego przez TNS OBOP w październiku 2007 roku, na zlecenie marki Żywiec. Przyzwyczajenie, miejsce pochodzenia i wytwarzania produktów to najważniejsze czynniki wpływające na decyzje zakupowe Polaków.

Przeczytaj także: Zakupy online: potencjał niekupujących

Badanie wykazało, że dla 85% konsumentów miejsce wytwarzania produktu jest jednym z kluczowych determinantów decyzji zakupowych. To kryterium jest szczególnie ważne przy wyborze produktów spożywczych. Znaczenie tradycji i pochodzenia produktów rośnie wraz z wiekiem i wykształceniem, i stanowi wartość dodaną – gwarancję wysokiej jakości. Osoby dojrzałe, w wieku ok. 50 lat, żyjące w największych aglomeracjach miejskich (liczących powyżej 500 tys. mieszkańców) wykazują znacznie większy poziom świadomości znaczenia tego czynnika niż osoby młode z mniejszych miast.

Co ciekawe – osoby pełniące w swoich gospodarstwach domowych funkcję głównych dostarczycieli dochodów są bardziej przywiązane do produktów o znajomym pochodzeniu. 90% osób utrzymujących rodziny uważa wytwarzanie produktu za ważny wskaźnik przy decyzjach zakupowych. Wyniki te mogą wskazywać na fakt, że dla osób z małych miast, nie będących głównymi osobami pracującymi w gospodarstwach domowych, podstawowym kryterium wyboru produktu żywnościowego jest po prostu cena. Wśród osób deklarujących mniejszy wpływ efektu miejsca pochodzenia na decyzje konsumenckie są też osoby młode, dla których nowoczesność i pogoń za modą ma zasadnicze znaczenie.

fot. mat. prasowe

Ranking czynników ważnych przy wyborze produktów żywnościowych

Ranking czynników ważnych przy wyborze produktów żywnościowych

Przyzwyczajenie, długa tradycja i wieloletnie doświadczenie w produkcji żywności to najbardziej pożądane przez konsumentów cechy, wpływające na ich wybór. 87% konsumentów kieruje się przyzwyczajeniem, podejmując decyzje zakupowe. W znacznie mniejszym stopniu Polaków interesuje nowoczesność, a także atrakcyjne opakowanie. Co ciekawe – przyzwyczajenie jest tym bardziej istotne, im wyższe jest wykształcenie ankietowanych. W dalszej kolejności, przy zakupie żywności, dla konsumentów liczą się: pochodzenie produktu (84% uznało, że to ważny czynnik), tradycyjna metoda i receptura (81% wskazań) i miejsce wytwarzania (80% osób tak stwierdziło).

Zachowania konsumentów ulegają stopniowym zmianom. Na wciąż rozwijającym się rynku artykułów i usług, Polacy coraz bardziej świadomie dokonują wyborów, kierując się coraz częściej zróżnicowanymi, pozacenowymi czynnikami. Rosnąca świadomość konsumentów znajduje odzwierciedlenie w zwiększonym zainteresowaniu produktami o wysokiej jakości, będącej wynikiem szczególnych metod wytwarzania, wyjątkowego składu lub określonego pochodzenia. „Polacy są dojrzałymi konsumentami – są przekonani, że towary o stałym, znanym miejscu pochodzenia zapewnią im niezmienną jakość na najwyższym poziomie.” – podsumowuje Bartłomiej Dyliński, Senior Brand Manager Marki Żywiec.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: