Bannery a programy partnerskie - raz jeszcze
2003-08-16 12:23
W artykule "PRZEDsprzedaż - fundament sukcesu w PP" napisałem krótko, dlaczego bannery nie są dla partnera dobrym narzędziem. Przewaga PRZEDsprzedaży i linków tekstowych (popartych treścią) nad bannerami jest oczywista. Banner nie może przekazać wartościowych informacji, nie może też wzbudzić zaufania. Poza tym ma inną wadę - jest znaną przez wszystkich formą reklamy.
Większość internautów na widok bannera (lub nawet czegoś, co choć trochę go przypomina) odruchowo kieruje wzrok w inną stronę...
...w stronę TREŚCI. Bo internauci na stronach szukają właśnie wartościowych informacji, a nie nachalnych reklam.
W wspomniałem o dwóch sytuacjach, w których używanie bannerów jest uzasadnione. Pierwsza ma miejsce, gdy dany program partnerski nie dopuszcza stosowania linków tekstowych. Wtedy recepta jest prosta - "wpleść" banner w treść strony i dodatkowo go opisać, aby w jak najmniejszym stopniu przypominał reklamę (niech po prostu pełni funkcję graficznego urozmaicenia treści).
Przyjrzyjmy się jednak drugiej sytuacji - gdy masz na swoich stronach wolną powierzchnię reklamową. Na pewno zgodzisz się, że jej marnowanie byłoby zwyczajnie nierozsądne - szczególnie przy dużej oglądalności.
Banner promujący produkty z danego PP w żadnym razie nie zastąpi PRZEDsprzedaży, ale może być w pewnym sensie jej uzupełnieniem. W końcu jeśli możesz zarobić trochę więcej niewielkim kosztem (przygotowanie bannera), to czemu nie?
Za chwilę podzielę się z Tobą moim doświadczeniem i wskazówkami dotyczącymi projektowania skutecznych bannerów partnerskich (i nie tylko). Stosując i wielokrotnie testując poniższe techniki, wycisnąłem z moich bannerów maksimum skuteczności.
Zanim zaczniemy, proponuję Ci zaopatrzyć się w dobry system obsługujący reklamę na sronach WWW (tzw. AdServer). Dzięki niemu sterowanie kampaniami reklamowymi i badanie ich skuteczności staje się dziecinnie proste. Osobiście polecam bardzo dobry, darmowy system PhpAdsNew:
----------
Najważniejszym wskaźnikiem, który opisuje banner, jest CTR (Click-Through Rate) - wyrażony w % stosunek liczby kliknięć w banner do liczby jego wyświetleń. Średnie CTR dla bannerów to obecnie poniżej 0,5% (według ostatnich badań - ok. 0,2%). Przerażająco mało.
Z drugiej strony wiem, że naprawdę dobrze zaprojektowany banner może osiągnąć nawet 4-5% CTR. Czyli 25 razy więcej.
AIDA.
Hę?
No, AIDA. :-) Już wyjaśniam, co oznacza ten skrót.
A - Attract - Przyciągnąć uwagę
I - Interest - Zainteresować
D - Desire - Wzbudzić pragnienie, chęć
A - Action - Wywołać akcję
W tych czterech angielskich słowach zawiera się cała istota sztuki projektowania skutecznych bannerów. A właściwie nie sztuki, tylko rzemiosła - wcale nie musisz być artystką, żeby stworzyć dobrą reklamę. Wystarczy trochę praktycznej wiedzy i prosty program graficzny.
1. PRZYCIĄGNĄĆ UWAGĘ
Nie, nie, nie. Nie potrzebujesz do tego wymyślnych animacji Flash, niesamowitej grafiki i denerwujących dźwięków. Jeśli użyjesz wszystkich tych elementów, jest spora szansa, że faktycznie przyciągniesz uwagę internauty...
...do wszystkich elementów strony - poza bannerem. Pamiętaj o najpowszechniejszym wśród internautów odruchu – unikania bannerów. Tak szybkiej i kierunkowej ewolucji narządu wzroku nie mógł przewidzieć nawet sam Darwin. ;-)
oprac. : Wojciech Spytek / Programy Partnerskie.info