Bannery a programy partnerskie - raz jeszcze
2003-08-16 12:23
Proponuję, żebyś podszedł do tego inaczej.
Zastanów się: które elementy stron WWW w naturalny sposób przyciągają uwagę? Dokładnie - to, w co klikamy (czyli bynajmniej nie bannery). A więc linki i wszelkie elementy formularzy: pola wyboru, pola tekstowe, przyciski zaznaczenia i wysyłania...
Banner, w który umiejętnie wkomponowany jest jeden lub kilka takich elementów, automatycznie przyciąga uwagę. Kiedy na jednym z moich bannerów zamieniłem napisane dużą czcionką hasło "Skocz do tej strony!" na zwykły przycisk z tym samym tekstem, CTR podskoczyło o ponad 1%. To dużo.
Warto dodać również prostą animację - zmianę tekstu, zaznaczanie pól, "klikanie" w przycisk itp. Taki delikatny ruch nie jest odpychający i w wielu przypadkach skutecznie ściąga uwagę internauty.
Drugą techniką, którą stosuję, jest...
...nie wyróżnianie bannera w ogóle.
Przyznaję, że kiedy niezawodny Piotr Majewski () zapoznał mnie z tą metodą, długo nie mogłem się do niej przekonać. Wydawała mi się po prostu błędna i nieskuteczna.
Postanowiłem jednak spróbować. Stworzyłem biały banner ze zwykłym, czarnym tekstem i jedną "rozwijaną listą" (w cudzysłowiu, bo była to tylko statyczna grafika), bez animacji. Umieściłem go na białym tle - wyglądał po prostu jak zwykły element strony.
Allan Gardyne zrobił coś podobnego:
Efekt? Zaskakujący. W kilku przypadkach takie bannery okazały się najbardziej skuteczne. Od tamtej pory staram się testować je zamiennie z pierwszą techniką i wybierać te, które okażą się skuteczniejsze.
Tobie zresztą proponuję to samo - stwórz kilka bannerów i testuj je na przemian. Dzięki temu z łatwością stwierdzisz, które z nich są najlepsze.
2. ZAINTERESOWAĆ i 3. WZBUDZIĆ PRAGNIENIE
Przyciągnięcie uwagi to nie wszystko - teraz Twój banner musi zainteresować odwiedzającego i wzbudzić w nim chęć kliknięcia.
Sprawdzają się tu wszystkie prawa i reguły nowoczesnego marketingu - nie będę się zbytnio w nie zagłębiał, bo to materiał na co najmniej kilka książek.
----------
Polecam tu dwa niezastąpione źródła wiedzy:
Make Your Site SELL! -
oraz
CzasNaE-Biznes -
Dodam, że abonenci CzasNaE-Biznes mają dostęp do kultowej publikacji na temat skutecznej reklamy - "Scientific Advertising" - w wygodnym, e-książkowym formacie. Szczerze polecam.
----------
Twój banner musi zawierać TREŚĆ. Nie będzie jej dużo, więc postaraj się o nadanie użytym słowom maksymalnej "siły".
Wybierz najważniejsze i najlepiej przemawiające do Twojego odbiorcy zalety polecanego produktu. Opracuj trzy lub cztery krótkie, treściwe zdania i przekaż w nich wybrane cechy tak, aby odbiorca dostrzegł w nich korzyść dla siebie.
Bądź konkretny. Jeśli możesz używać liczb, użyj ich. Jeśli coś jest najlepsze w swojej kategorii, zaznacz to wyraźnie. Wyróżniaj "mocne" słowa kolorem i pogrubieniem. Wygląd tekstu nie musi być fantazyjny - najważniejsza jest tu czytelność i prostota przekazu. Pozostań więc przy zwykłej czcionce.
Stawiaj na oryginalność. Używaj pytań, pozostawiaj niedokończone zdania - staraj się zaintrygować internautę. Bardzo pomoże Ci w tym dokładny szkic Twojego idealnego odbiorcy:
Dobrym pomysłem może okazać się niewielka grafika, przedstawiająca produkt lub coś pozytywnie z nim związanego (np. idealnie błyszczący samochód na bannerze reklamującym środek do pielęgnacji karoserii).
Pamiętaj tylko, że im banner "lżejszy", tym lepiej - staraj się nie przekraczać 20 KB objętości (absolutne maksimum to 30 KB).
4. WYWOŁAĆ AKCJĘ
...czyli KLIK! :-)
Jeśli Twój banner sprawdził się w pierwszych trzech punktach, to akcja jest już naturalną konsekwencją. Możesz dodatkowo podnieść skuteczność bannera, wprowadzając elementy prowokujące do kliknięcia. Tylko pamiętaj - nie bądź nachalny!
Wspomniałem już o naturalnej skłonności do zwracania uwagi na pewne elementy stron. Jeśli wprowadziłeś do bannera elementy formularzy - bardzo dobrze. Nie tylko przyciągną uwagę internauty, ale dodatkowo zwiększą szanse kliknięcia.
Wszyscy wiemy, co na stronach WWW oznacza niebieski tekst z podkreśleniem. Często bardzo skuteczne są bannery, na których część tekstu przypomina zwykły link.
Wreszcie - używaj trybu rozkazującego: "zobacz", "sprawdź", "spróbuj", "kliknij". Zdarza się, że jeden czasownik decyduje o skuteczności lub nieskuteczności reklamy.
----------
Moje zdanie na temat bannerów znasz. Poświęć nieco czasu na zaprojektowanie kilku i testowanie ich skuteczności. Ale niech to nigdy nie będzie czas, który mógłbyś poświęcić na prawdziwą (.
Obejrzyj bannery, które w tej chwili wyświetlam na stronach . Mają wysoką skuteczność (średnio ok. 2% CTR) i dobrze spełniają swoją rolę. Ale...
...nie zamierzam się na nich koncentrować. Chcę dostarczać Tobie i innym czytelnikom PP.info wartościowych informacji i przy okazji PRZEDsprzedawać wybrane produkty.
Tobie polecam tę samą drogę.
1 2
oprac. : Wojciech Spytek / Programy Partnerskie.info