Jak zaprojektować znak towarowy i symbol firmy?
2008-01-29 12:15
Przeczytaj także: Jak zaprojektować najlepsze logo firmy?
Poparcie tego stwierdzenia doskonale obrazuje fakt, iż wartość najbardziej uznanych światowych przedsiębiorstw dość często w ponad 80% tworzone jest przez wartość marki, której głównym elementem jest właśnie symbol i znak towarowy.Czym jest symbol i znak towarowy?
Znak towarowy to oznaczenie służące do odróżniania produktów (lub usług) pochodzących z jednego przedsiębiorstwa od tego samego bądź podobnego rodzaju produktów (lub usług) z innego przedsiębiorstwa. Znaki towarowe możemy podzielić na: słowne (wyrazy, slogany), obrazowe czyli graficzne, przestrzenne (ujęte w trójwymiarze), dźwiękowe, kombinowane (np. przestrzenno-słowno-graficzne) oraz kompozycje kolorystyczne.
Natomiast symbol może przybrać dwie formy: logotypu lub logo. Logotyp to nazwa firmy lub jej skrót zapisana w sposób charakterystyczny odmiennym krojem pisma, literami w firmowych kolorach, ewentualnie wyróżnieniem niektórych nich albo spójna kompozycją nazwy, grafiki, kolorystyki. Logo to część systemu identyfikacji wizualnej firmy, która zazwyczaj nie jest wyrażona słownie, a jedynie za pomocą znaków graficznych bądź zestawienia liter i znaków graficznych. Wyróżniamy symbole:
- inspirowane nazwą organizacji,
- tematyczne (graficzny wizerunek nawiązujący do branży),
- symboliczne(graficzne wyobrażenie jakiegoś pojęcia, procesu lub czynności),
- inspirowane heraldyką,
- inspirowane literami i cyframi,
- abstrakcyjne (gra kolorów, linii, brył).
Istnieje kilka zasad konstruowania symboli i znaków towarowych. Na pierwszym miejscu należy wymienić wyróżnienie atrybutów firmy, cech pozytywnie ją wyróżniających, które powinny znaleźć odzwierciedlenie w treści i formie symboli i znaków. Regułą jest by nacisk kłaść na podkreślenie najważniejszych i unikalnych elementów charakteryzujących firmę. Następnie konstrukcja takiego znaku powinna odpowiadać specyfice firmy czyli zachować jednolitości i spójność z całym systemem komunikacji, której firma używa w relacjach komunikacyjnych z klientami. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie znaków o nieskomplikowanych formach. Choć złożony symbol wywołuje bogatsze skojarzenia i głębsze refleksje to powoduje trudności w jego przyswojeniu i odtworzeniu go po upływie pewnego okresu. Natomiast prostota i czytelny znaczeniowo, a tym samym łatwiejszy do zapamiętania symbol szybciej dociera do świadomości odbiorców, a także tworzy miłe skojarzenia w ich wyobraźni. Ważne jest by zaprojektowany znak posiadał odpowiednią strukturę. Źle dobrane kolory, czcionka lub proporcje spowodują błędną jego percepcję, ale również mogą prowadzić do utraty wiarygodności firmy w oczach potencjalnych odbiorców.
Umiejętnie zaprojektowany symbol jasno identyfikuje zakres działalności firmy, a konsekwencja w jego stosowaniu stworzy pozytywne wyobrażenie wśród odbiorców. Jest on odwzorowaniem aspiracji firmy i jej pozycji na rynku oraz nośnikiem podstawowych komunikatów marketingowych. Dlatego tak ważne jest by był prawidłowo zaprojektowany. By opierał się na przemyślanym połączeniu elementów charakteryzujących firmę, a nie stał się wynikiem chwilowego upodobania. Symbol bowiem gwarantuje przewagę nad konkurencją jeżeli charakteryzuje się unikatowością i odmiennością spójnych ze sobą wszelkich elementów.
Autor: Edyta Bogusz
oprac. : ANAGRAM