Rośnie sprzedaż autobusów miejskich
2008-02-05 11:13
W 2007 roku sprzedano w Polsce 1.290 autobusów, o 9 szt. mniej niż rok wcześniej - podaje firma JMK Analizy Rynku Transportowego. Taki wynik oznacza powolną stabilizację polskiego rynku na poziomie 1.300 sztuk rocznie, poniżej jego teoretycznych możliwości.
Przeczytaj także: Rośnie eksport autobusów
Według analityków JMK, osiągnięty rezultat - bardzo zbliżony do zeszłorocznego - należy zawdzięczać tylko jednemu segmentowi rynku - autobusom miejskim. Potwierdzeniem tego są bardzo dobre wyniki firmy Solaris Bus&Coach, która w 2007 roku osiągnęła historyczny rezultat na polskim rynku - 299 sprzedanych autobusów. Zapewniło to firmie pierwsze miejsce w kategorii pojazdów miejskich oraz pozycję lidera w łącznej klasyfikacji.Łącznie w 2007 r. sprzedano 678 autobusów miejskich, co oznacza wzrost w porównaniu z 2006 r. o 75 szt.. W zdecydowanej większości - ok. 300 egzemplarzy - trafiły one na ulice Warszawy. MZA Warszawa, które odebrało w 2007 roku aż 170 autobusów, w tym 150 szt. Solarisów i 20 szt. Jelczy. Dodatkowo na początku 2008 r. w taborze spółki –w ramach realizacji zeszłorocznego kontraktu - pojawi się jeszcze 30 autobusów z podwrocławskiej fabryki.
Następne miejsce zajmują prywatni przewoźnicy - PKS Grodzisk Maz. (57 szt.) i Mobilis (53 szt.), którzy wygrali przetargi zorganizowane przez stołeczny ZTM. Mobilis zakupił dodatkowo 5 przegubowych Solarisów Urbino 18 do obsługi tras w Bydgoszczy. Grupę największych miejskich odbiorców w 2007 r. zamyka MPK Kraków (43 szt.), PKM Sosnowiec (35 szt.), MPK Łódź (31 szt.) i ITS Michalczewski (21 szt.).
W segmencie gimbusów sprzedaż w 2007 r. osiągnęła poziom 33 sztuk, o 22 egz. więcej niż rok temu. Jeden z przetargów na dostawę 47 gimbusów wygrał Autosan (26 szt.), natomiast drugi firma Kapena ze Słupska (21 szt.). Jej wygrana oznacza zakończenie kilkuletniej dominacji Autosana i Jelcza w segmencie autobusów szkolnych.
Przedłużający się moment podpisania kontraktów spowodował, że MENiS odebrało do końca roku tylko 26 gimbusów Autosana. Reszta dostarczonych w 2007 roku gimbusów (7 szt.) została zakupiona z środków własnych gmin.
W 2007 roku spadek sprzedaży dotknął segment autobusów międzymiastowych, gdzie dostarczono łącznie 429 pojazdów, o 95 egzemplarzy mniej rok wcześniej. To w głównej mierze skutek ograniczenia zakupów przez największych odbiorców tej klasy pojazdów - czyli przedsiębiorstwa PKS. Tendencja spadkowa panuje również w segmencie autobusów turystycznych, gdzie sprzedano łącznie 150 autokarów - o 11 mniej niż przed rokiem.
W 2007 roku nastąpiła zmiana na pozycji lidera rynku. Pierwsze miejsce w generalnej klasyfikacji zajął Solaris, a Autosan - dotychczasowy lider, spadł na drugie miejsce. Kolejna niespodzianka to trzecie miejsce Kapeny, która ostatecznie wyprzedziła Jelcza i Solbusa.
Przeczytaj także:
Czy Autosan się odrodzi?
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl