Użyteczność stron www a ich popularność
2008-02-12 00:06
Przeczytaj także: Użyteczność stron www - ranking witryn
Serwisy ogólnoinformacyjne
fot. mat. prasowe
Serwisy ogólnotematyczne - zestawienie
Wysoka pozycja serwisu Wiadomości24.pl wynika z pozytywnie ocenionych kwestii użyteczności i funkcjonalności witryny. Przejrzysty layout, poprawne rozwiązania nawigacyjne i architektura informacji stanowią niewątpliwie o jego atutach. Ponadto witryna w związku ze swoim społecznościowym charakterem udostępnia opcje pozwalające na interakcję użytkownika z serwisem oraz użytkowników między sobą.
Dalsze miejsca w kategorii ogólnoinformacyjnej zajęły czołowe portale, które w związku z odgórnym redagowaniem treści przez zespół redakcyjny nie udostępniają tak licznych jak Wiadomości24.pl narzędzi swoim użytkownikom. Jednocześnie wśród portali widoczna jest dbałość o spójny sposób prezentacji wiadomości, zachowanie konsekwencji w szacie graficznej, prezentacji multimediów, edycji tekstu i sposobach wyświetlania treści. Regularna i częsta wymiana artykułów oraz konieczność zachowania standardów redakcyjnych wymusza między innymi ograniczenie opcji interakcji użytkownika z serwisem, redukując je często do wyświetlania komentarzy.
W przypadku serwisu Gazeta.pl komentarze pod newsami są bezpośrednio związane z prężnie działającym działem forum, stanowiącym integralną i wysoce rozwiniętą formę uczestnictwa internautów w życiu portalu. Nieco niżej od portali oceniono analizowane serwisy informacyjne mediów – radia (Polskie radio), telewizji (TVP) i prasy (Dziennik.pl). W przypadku serwisu RMF rozrywkowa forma oraz charakterystyczny layout ograniczyły nieco użyteczności serwisu, nie odbierając mu jednak wysokiej dynamiki i indywidualnego charakteru. Niezbyt wysoki jest jednak zakres udostępnianych w sieci internautom opcji. Witryna Polskiego Radia choć przyjazna, nie posiadała w trakcie badania wewnętrznej spójności, nie udostępniała również licznych narzędzi interakcji. Należy jednak zaznaczyć, iż witryna jako jedna z niewielu udostępnia internautom narzędzia i instrukcje do tworzenia podcastów oraz pobierania podcastów już przygotowanych i umieszczonych w serwisie.
W przypadku serwisu Dziennik ocenę obniżyło zaś między innymi liczne wyświetlanie reklam zaburzających kontakt użytkownika z serwisem i wygodę korzystania. Należy zaznaczyć, iż obie witryny przeszły zmiany od momentu zakończenia badania, które nie zostały uwzględnione w raporcie (badanie uwzględnia stan serwisów z listopada 2007 r.).
Przeczytaj także:
Użyteczność stron www: użytkownik rezygnuje po 2 sekundach
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
serwisy informacyjne, ranking witryn, serwisy internetowe, ranking serwisów, web-usability, użyteczność stron www