Współczesny dyrektor: koordynowanie zespołu
2008-02-14 13:40
Przeczytaj także: Przywództwo a cele efektywnej firmy
Dla podkreślenia wyjątkowego charakteru koordynacji demokratycznej, koordynatora zespołu zadaniowego w takich warunkach nazywa się niekiedy kierownikiem wspomagającym. Rola takiego kierownika polega nie tyle na podejmowaniu decyzji, co na zapewnianiu warunków wykonania zadania na najwyższym poziomie. H.P. Sims i Ch.C. Manz wymieniają obowiązki koordynatorów tymczasowych zespołów zadaniowych w firmie Fitzgerald Battery Plant wchodzącej w skład korporacji General Motors. Do podstawowych obowiązków należą:
- przewidywanie przyszłych problemów lub sytuacji w pracy zespołu,
- wprowadzanie członków zespołu w filozofię firmy,
- stworzenie warunków do samodzielnego rozwiązywania problemów przez zespół,
- dostarczanie członkom zespołu informacji na temat szerszego kontekstu ich zadań,
- zachęcanie członków zespołu do otwartej dyskusji nad problemami i organizowanie takich dyskusji,
- pomoc w rozwiązywaniu konfliktów wewnątrz zespołu.
fot. mat. prasowe
Artykuł powstał na podstawie książki Czesława Sikorskiego „Organizacje bez wodzów” (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006). Jest to interesująco napisany przewodnik po nowoczesnych firmach, które funkcjonują w warunkach przejścia między przywództwem a samozarządzaniem. Wszelkie skróty i uzupełnienia w tekście za zgodą Wydawcy.
Przeczytaj także:
Rozwiń swoje umiejętności przywódcze
oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck
Więcej na ten temat:
zarządzanie personelem, zarządzanie, zarządzanie zasobami ludzkimi, organizacja pracy, przywództwo, koordynowanie zespołu, koordynowanie