Usługa powszechna TP SA 2006-2007
2008-02-18 13:04
Powody rezygnacji z linii stacjonarnej w 2007 roku © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Usługi powszechne TP SA w 2010
Przepisy ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.), zwanej dalej „Ustawą” bądź „PT”, pozostają w zgodzie w powyższą ideą i określają w art. 81 ust. 1 i 3 następującą definicję usługi powszechnej: usługę powszechną stanowi zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne dla wszystkich użytkowników końcowych stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie. Do zestawu usług stanowiących usługę powszechną zalicza się:- przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej „ISDN”;
- utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci, o którym mowa w pkt 1,
- w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
- połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;
- udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;
- świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
- świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.
Decyzją Prezesa UKE z dnia 5 maja 2006 r. Nr DRTD-WUD-6070-1/06(4), po przeprowadzonym uprzednio konkursie, do jej świadczenia została wyznaczona Telekomunikacja Polska S.A., zwana dalej „TP” lub „Spółką”. Z kolei decyzjami Prezesa UKE z dnia 5 maja 2006 r. Nr DRTD-WUD-6070-1/06(5) i z dnia 7 listopada 2006 r. Nr DRTD-WUD-1/06(29), zmienionej decyzją z dnia 29 stycznia 2007 r. Nr DRTD-WUD-6070-1/06(43), zostały określone szczegółowe warunki świadczenia usługi powszechnej, w tym okres jej świadczenia.
TP jest zobowiązana do świadczenia wszystkich usług wchodzących, zgodnie z art. 81 ust. 3 PT, w skład usługi powszechnej na terenie całego kraju przez okres 5 lat, tj. od dnia 8 maja 2006 r. do dnia 8 maja 2011 r.
UKE podkreśla, iż Spółka musi świadczyć usługę powszechną zgodnie z wymogami określonymi przede wszystkim w:
- Ustawie,
- rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usługi powszechnej oraz wymagań dotyczących świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych (Dz. U. Nr 68, poz. 592), zwanym dalej „Rozporządzeniem”,
- oraz warunkami określonymi w ww. decyzjach Prezesa UKE.
- Ustawie,
- rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. w sprawie sposobu obliczania kosztu netto usługi wchodzącej w skład telekomunikacyjnej usługi powszechnej (Dz. U. Nr 255, poz. 2141).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl